Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 4 januari 2018

#MeToo vraagt om meer dan media-aandacht

#MeToo heeft door de media veel aandacht gekregen. Wat D66 betreft is het zaak het daar niet bij te laten maar daadwerkelijk verandering teweeg te brengen. De Tweede Kamer debatteert binnenkort over de aanpak tegen seksuele intimidatie. D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma vraagt onder andere om een intern onderzoek bij de Tweede Kamer én op alle ministeries.

Sjoerdsma: ”#MeToo is niet de eerste keer. Er was ook #zeghet en #YesAllWomen. De media-aandacht die er was, is heel goed. Het heeft ook tot meer meldingen geleid, maar het vraagt om méér dan media-aandacht. Het vraagt om een verandering, om oplossingen. Anders laten we al die vrouwen en mannen die zo dapper waren om een #MeToo-melding te doen in de kou staan.”

Intern onderzoek in Tweede Kamer en op ministeries

D66 stelt onder andere voor intern te onderzoeken hoe veilig werknemers de werkomgeving ervaren. Bijvoorbeeld door middel van een anonieme enquête op de ministeries en in de Tweede Kamer. Sjoerdsma: “Ruim 134000 mensen hebben in Nederland per jaar op de werkvloer te maken met ongewenste seksuele aandacht van collega’s of leidinggevenden. De overheid is een van de grootste werkgevers. We kunnen ons niet veroorloven hier niet naar te kijken. Dat begint met kritisch kijken naar onszelf. Voelen werknemers zich veilig en durven ze misstanden te melden? Daarmee moeten we aan de slag.” D66 spoort ook bedrijven aan zicht te krijgen op hoe het er in het bedrijf aan toegaat en omgangsvormen en grenzen bespreekbaar te maken.

Weg naar vertrouwenspersonen zo toegankelijk mogelijk

Naast het interne onderzoek stelt Sjoerdsma voor de weg naar vertrouwenspersonen toegankelijker te maken. Sjoerdsma: “De weg ernaartoe moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Overal in de gebouwen van de overheid hangen aankondigingen van het lunchmenu of de pub quiz, maar hoe en waar je iets kan melden als je je onveilig voelt – dat vraagt om een zoektocht door de krochten van het intranet. Is die weg naar de vertrouwenspersonen wel toegankelijk genoeg en wordt de werkomgeving als veilig ervaren? Dat moet blijken uit het onderzoek.”