Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Sophie in ’t Veld

Lijsttrekker Europees Parlement

55 jaar

Brussel

Sophie in ’t Veld is sinds 2004 Europarlementariër voor D66 en is vice-fractievoorzitter van de ALDE, de liberale fractie waar D66 in het Europees Parlement toe behoort. Ze is opnieuw lijsttrekker voor D66 bij de Europese verkiezingen.

“Ik ben voor Europa; altijd al geweest. In goede en in minder goede tijden. We hebben elkaar in Europa juist nodig in de zware tijden. De ontwikkelingen in de wereld gaan razendsnel en we kunnen die alleen bijbenen, wanneer we als Europeanen samen sterk staan. Een sterk en verenigd Europa kan de grote uitdagingen van vandaag aan: klimaatverandering, digitalisering en geopolitieke spanningen tussen Trump en het opkomende China. Een Europa dat vertrouwt op zijn waarden, van democratie en recht, kan de wereld ten goede veranderen.

Nederland mag om die en meer redenen nooit met zijn rug naar de Europese politiek gaan zitten. Wij moeten op de eerste rij zitten bij de besluiten die worden genomen in de Europese Unie. Dat moet de ambitie van Nederland zijn en dat is ook mijn ambitie. Ik wil straks een leidende rol vervullen in het nieuwe Europees Parlement. Deze Europese Verkiezingen worden relevanter dan ooit. Nieuwe machtsverhoudingen in het steeds belangrijkere Europees Parlement, betekent nieuwe kansen. Juist voor D66 en onze Europese liberale fractie.

Ik ben voor Europa, omdat ik geloof in de Europeanen. We hebben roerige tijden achter de rug. Daar zijn wij goed uitgekomen. Dat hebben wij als Europeanen gedaan. Laten we daar vertrouwen uit putten en het vizier op de toekomst richten. Laten we als Europeanen weer leren hoe we verder gaan dan alleen praten en crises oplossen. Laten we weer gaan bouwen aan onze gezamenlijke toekomst. In Europa.”

- Sophie in 't Veld

Nu is het moment.