Samira Rafaela

Samira Rafaela - Beeld: Europees Parlement

In mei 2019 werd Samira verkozen tot Europarlementariër namens D66. De komende jaren kunnen jullie van mij verwachten dat ik mij zal inzetten voor een sterk, sociaal en veilig Europa.”

Sinds juni 2023 is zij leider van de D66 delegatie in het Europees parlement.

• 35 jaar
  • Zoetermeer
  • Brussel

De afgelopen jaren heeft Samira (1989) zich zowel nationaal als internationaal ingezet om de brug te slaan tussen verschillende gemeenschappen en werelden. Dit deed ze vanuit verschillende posities zoals strategisch adviseur, internationaal trainer en spreker, sociaal ondernemer in Afrika en diversiteitsambassadeur voor D66.

“Alleen met het hart kunnen we een nieuwe coalitie van Europeanen bijeenbrengen die de Europese Unie voor de toekomst kan bewaren. Die  nieuwe coalitie is jonger, kleurrijker en vrouwelijker dan voorheen en voelt zich Europees. Om die Europeanen ook echt te betrekken bij de EU, is een socialer Europa nodig. Een Europa waarin steeds meer mensen meedoen en niet minder. Een Europa dat werkt voor iedereen. De EU is op haar best wanneer zij ongelijkheden weet recht te trekken, die nationale regeringen laten oplopen. Representatie is de sleutel. Zonder een goede afspiegeling van de Europese bevolking in de Europese instellingen worden mensen vergeten en worden niet de juiste vragen gesteld.”

D66-Europarlementariër Samira Rafaela gaat in gesprek met jongeren. In Nederland én in de Caribische delen van het Koninkrijk.

• Delegatieleider D66
  • Vice-coordinator internationale handel voor Renew Europe
  • Voorzitter vrouwenforum Latijns-Amerika- EU delegatie
  • Co-president Anti-Racisme en diversiteit werkgroep