Blijf op de hoogte

Steun ons en help Nederland vooruit

Salima Belhaj (1978) is sinds 26 januari 2016 lid van de Tweede Kamer voor D66. Daarvoor was zij 8 jaar lang fractievoorzitter voor D66 in de gemeenteraad van Rotterdam.

“Na acht jaar in de Rotterdamse gemeenteraad gezeten te hebben, zet ik me nu in de Tweede Kamer in voor D66.

Vrijheid is wat mijn drijft. In de kunsten is dit van belang om ervoor te zorgen dat kunstenaars de geestelijke vrijheid hebben en houden om te kunnen creëren. Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest in de culturele sector zet ik me nu dan ook graag in voor de creativiteit en intrinsieke waarde van kunst.

Tegelijkertijd kan Nederland niet zonder veiligheid. Defensie beschermt onze fysieke vrijheid en die van anderen over de hele wereld. Om internationaal te kunnen handelen is defensie, naast diplomatie en ontwikkelingssamenwerking, van cruciaal belang. Zorgen voor vrede en vrijheid is wat vrouwen en mannen die bij Defensie werken zich dagelijks voor inzetten. Zij verdienen onze steun en het recht om te werken in een organisatie van deze tijd.

Ik wil dat iedereen, ongeacht afkomst of achtergrond, de vrijheid voelt zichzelf te zijn in Nederland.”

Portefeuilles

Kunst en Cultuur (kunsten, Erfgoedbeleid, landelijk bibliotheekbeleid), Defensie, (Personeel, materieel, Voortgang missies; Veteranenbeleid)
Voorzitter Kunstcommissie Tweede kamer der Staten Generaal

Meer van Salima Belhaj
D66 is voor mij de enige partij die consequent de tweedeling in onze samenleving bestrijdt. Voor ons zijn alle mensen gelijkwaardig. Want Nederlanderschap wordt niet bepaald door waar je vandaan komt, maar door wie je bent en wat je doet.