Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

donderdag 19 mei 2016

In memoriam Aar de Goede

Vandaag bereikte ons het droevige bericht dat Aar de Goede is overleden. Hij werd 87 jaar.

(Vlaardingen, 21 mei 1928 – Zoeterwoude, 16 mei 2016)

Aar de Goede was lid van de eerste zevenkoppige Tweede Kamerfractie van D66 in 1967. In 1973 werd hij staatssecretaris van Financiën voor D66 in het Kabinet-Den Uyl. Aar de Goede was de eerste D66-lijsttrekker voor de Europese Parlementsverkiezingen in 1979. Van 3 juni 1986 tot 23 juni 1987 was De Goede Eerste Kamerlid voor D66.

Hieronder het In memoriam van Jan Terlouw

Aar de Goede is overleden. Toen ik het hoorde bestormden weemoedige gedachten me. Hij was een man van het eerste uur, van de eerste fractie van D66, een rots in de branding. Aar was altijd de rust zelve, hij formuleerde feilloos zijn opvattingen, hij verhief zijn stem niet maar overtuigde door argumentatie en redelijkheid. Hij was zeer deskundig op het gebied van financiën, een prima debater ook en werd dan ook staatssecretaris in het kabinet Den Uyl. Later was hij de eerste lijsttrekker van D66 voor de verkiezingen van het Europese parlement en hij heeft het lidmaatschap van dat parlement vijf jaar met verve vervuld.

Ik kon altijd bij Aar terecht voor advies. In die eerste woelige vijftien jaar van de partij bewaarde hij het overzicht, bracht verhitte gemoederen over de koers, over het al dan niet plaatsen van kruisraketten, over de samenwerking met andere partijen, tot bedaren. In de tachtiger jaren verloren we elkaar helaas uit het oog, vooral doordat ik toen vele jaren in Frankrijk heb gewerkt waardoor mijn contact met de partij op een laag pitje stond. Maar Aar is voor mij altijd iemand gebleven op wie je kon bouwen en iemand die de fundamenten van D66 mede heeft gelegd en bewaakt. Ik wens hen voor wie hij dierbaar was veel sterkte bij het verwerken van hun verlies.

Jan Terlouw
Voormalig Tweede Kamerlid, fractievoorzitter, partijleider, minister, Commissaris van de Koningin en Eerste Kamerlid voor D66

Hieronder het In memoriam van Minne Dijkstra

Aar de Goede,

In februari 1967 zaten Aar en ik verrassenderwijs samen in de eerste fractie van zeven leden van (toen nog) D’66. Een verschijnsel waar andere partijen eerst maar moeilijk aan konden wennen. Zodanig dat fractieleider Biesheuvel van de ARP ons een “on-Nederlandse partij” noemde!

Aar behartigde voor ons Financiën en Economische Zaken op een vakbekwame en volhardende wijze die zonder twijfel in de Kamer respect afdwong. Maar ook leidde tot harde confrontaties over met name het kernenergiebeleid en het ultracentrifugeproject. En een motie van wantrouwen tegen de toenmalige minister De Block van Economische Zaken.

Aar werd zeer gewaardeerd in de fractie en in zekere zin onmisbaar geacht. Toen hij liet weten zich te willen kandideren voor het Europees Parlement stemde tot zijn grote teleurstelling de meerderheid van de fractie daar niet mee in.

Het is goed te kunnen vaststellen dat hem toch het lidmaatschap van het Europees Parlement niet is ontgaan en dat hij nadien ook nog (kort) lid van de Eerste Kamer is geweest.

En toen waren er nog maar drie…

Minne Dijkstra
Lid van de eerste, zevenkoppige Tweede Kamerfractie van D66