Extra inzet op partnerschap in het onderwijs

Tijdens de raadsvergadering van 10 mei 2022 heeft D66 een motie ingebracht. Het doel van de motie is extra aandacht en inzet vragen voor partnerschap met het onderwijs. D66 Meierijstad ziet onderwijs namelijk als dé manier om ervoor te zorgen dat iedereen gelijke kansen krijgt, kansen om talenten volledig te ontwikkelen.

Aanleiding voor deze motie is het verdwijnen van de pabo uit Veghel. 150 jaar lang hadden we in Meierijstad een lerarenopleiding waar veel van de leraren die nu in onze basisscholen werken zijn opgeleid. Én een instelling die een bijdrage levert aan de kwaliteit van ons onderwijs. Eén van de manieren waarop dat gebeurt is via het partnerschap opleiden in de school (POS).

“Uit het oog, uit het hart” luidt het bekende spreekwoord. Met het verdwijnen van de pabo is dat een risico dat we lopen. Omdat Fontys straks geen locatie meer heeft in onze gemeente zullen we steeds minder een natuurlijke partner voor ze zijn. Daarom moeten we nu als gemeente extra stappen zetten om goed in beeld te blijven. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor samenwerking met veel meer (onderwijs)partners in professionele werkplaatsen. En die kans moeten we actief aangrijpen. Dan moet je als gemeente ook iets kunnen bieden. D66 Meierijstad denkt hierbij aan het beschikbaar stellen van fysieke ruimtes, middelen en/of mensen.

De motie heeft het die avond niet gered, maar misschien wel beter nog: er staat in het coalitieakkoord de tekst met eenzelfde strekking: “we willen een stevigere samenwerking met de drie O’s” (overheid/onderwijs/ondernemers)
Fijn dat de coalitie ook kiest voor een verdere investering van ons partnerschap met het onderwijs en ondernemers. Een onderwerp dat D66 Meierijstad zeer na aan het hart ligt, en we dus zeker goed zullen volgen.