Duiding GR22 D66

Ten eerste

willen we iedereen feliciteren met zijn of haar behaalde zetel. Want hoewel in media er altijd wordt gesproken over zetelwinst of verlies ten opzichte van de vorige periode, weten wij dat, dat niet helemaal waar is. ’s Ochtends op de verkiezingsdag begin je met 0 zetels en iedere stem die je hebt als de stembussen sluiten heb je ook echt moeten verdienen.

D66 is verdubbeld

in zetelaantal, daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Het laat wat ons betreft zien dat de mensen in Meierijstad ons geluid hebben gehoord en gewaardeerd. Dat geeft ons de overtuiging dat we op de goede weg zijn. Ik wil via deze weg ook Marrik bedanken. Zijn inzet in de afgelopen 5 en half jaar heeft mede tot dit goede resultaat geleid. In die tijd heeft hij gebouwd aan een stevige D66 fractie met ons als burgercommissie leden. En met deze goede basis beginnen wij met vertrouwen deze nieuwe raadsperiode.

Maar goed, om maar met een dooddoener te beginnen. De kiezer heeft gesproken en die heeft altijd gelijk. Alleen is het nu aan ons als politiek om er chocola van te maken. Als eerste even wat aandacht voor de campagne.

Aan het begin van het jaar wisten we natuurlijk nog helemaal niet hoe de campagne ging verlopen, we zaten nog volledig in een corona lockdown en de verwachtingen waren eigenlijk wel dat deze maatregelen tot na de verkiezingen zouden duren. Gelukkig was dat niet het geval en konden we de afgelopen paar weken volop campagne voeren. Hoewel dat vanwege de oorlog in Oekraïne wel soberder was dan gebruikelijk. Maar in die korte periode hebben wij onze standpunten over klimaat, onderwijs en wonen goed kunnen verkondigen. En de kiezers hebben dat gehoord.

We zijn wel een beetje teleurgesteld over het opkomstpercentage. We denken echt dat we moeten kijken hoe we dit percentage kunnen verhogen. Deze lage opkomst geeft ook aan ons de verplichting om een breed draagvlak te vinden voor de koers in de komende 4 jaar.

En dan de uitslag zelf.

D66 ziet dat het progressieve en liberale gedeelte van de raad groter is geworden. Dit betekent wat ons betreft dat de kiezer op zoek is naar duurzame, sociale, progressieve en liberale oplossingen voor de uitdagingen die voor ons liggen. Wij zien onszelf als sociaalliberale partij daarom als een goede partner voor andere partijen om deze oplossingen vorm te geven.

Het initiatief voor de coalitie ligt bij de grootste partij, het CDA. Het is aan hen om een voorstel voor een informateur te doen. Wij gaan graag het gesprek aan om te zien hoe D66 een bijdrage kan leveren in deze nieuwe bestuursperiode. Maar welke rol wij straks ook hebben, u kunt van ons dezelfde constructieve kritische houding verwachten die u van ons gewend bent.