Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 7 juni 2016

Meer hulp bij preventie schulden

D66-Tweede Kamerlid Fatma Koser Kaya is blij dat haar voorstellen die voorkomen dat kwetsbare mensen in de schulden dreigen te komen zijn aangenomen.

Koser Kaya: “Mensen met bijvoorbeeld een laag IQ hebben vaak moeite met het ingewikkelde systeem van sociale zekerheid en toeslagen. Ook ontbreekt het hen aan het sociale netwerk om hen daarin te ondersteunen. Daarom willen wij dat dit, op vrijwillige basis uiteraard, vanaf de bron gebeurt. Als vaste lasten en eventuele toeslagen alvast verrekend worden met hun uitkering neemt de kans op financiële problemen af. Bovendien geven we deze mensen een gevoel van eigenwaarde, zelfstandigheid en vrijheid terug als we ze op vrijwillige basis financieel ontzorgen.”

Inzetten op voorkomen van schulden

Volgens het Nibud komen de kosten van schulden voor de samenleving neer op zo’n 11 miljard euro. Een andere motie van Koser Kaya om lokale pilots gericht op schuldpreventie te ondersteunen heeft het ook gehaald. “We kunnen nog veel meer dan nu het geval is inzetten op het voorkomen van schulden in plaats van op het oplossen van reeds aanwezige schulden. Een preventieve aanpak die bestaat uit een budgetscan, een budgetplan en een abonnement op een financiële hulpdienst kan veel leed en kosten voorkomen,” aldus Koser Kaya.