Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

donderdag 6 september 2018

Laat de samenleving meepraten over medisch-ethische kwesties

D66-Kamerlid Pia Dijkstra wil dat de dialoog in de samenleving rondom medisch-ethische kwesties wordt aangewakkerd.

Burgerfora moeten daarbij actief worden ingezet om te discussiëren over onderwerpen zoals voltooid leven, onderzoeken met embryo’s en het kweken van organen in dieren. Dijkstra: “Deze onderwerpen klinken waarschijnlijk voor heel veel mensen als ver van hun bed. Maar het kan heel dichtbij komen wanneer iemand het risico loopt op een kind met een ernstige aandoening of wanneer iemand een orgaan nodig heeft.”

Inspraak en betrokkenheid

Minister De Jonge heeft vandaag bij het algemene overleg medische ethiek toegezegd om burgerfora voor medisch-ethische kwesties te faciliteren. Dijkstra: “D66 wil zoveel mogelijk mensen betrekken bij politieke besluiten. Deze burgerfora zijn noodzakelijk voor meningsvorming rond thema’s die van groot maatschappelijk belang zijn.”

Democratie van nu

D66 heeft vorige week 15 voorstellen gepresenteerd om de democratie te versterken. Daarin pleitte de partij al voor burgerfora. D66 verwees naar Ierland, waar het parlement adviezen krijgt van burgerfora over fundamentele kwesties zoals abortus. Ook adviseerde het Radboudumc, Erasmus Universiteit en de Radboud Universiteit afgelopen juni om burgerfora in te zetten voor keuzes in de zorg. Om de maatschappelijke discussie aan te wakkeren rondom medisch-ethische kwesties wil D66 dat leken en experts de mogelijkheid krijgen om met elkaar het gesprek aan te gaan.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.