Recycle-tarief werkt!

Sinds begin dit jaar hebben we het recycletarief: je betaalt extra heffing als je veel restafval aan de straat zet. Er was – zoals altijd bij dit soort veranderingen – veel discussie en die is er nog steeds: over ontwijkend gedrag (afvaltoerisme), over de vraag of bepaalde groepen onevenredig worden getroffen, over compenserende maatregelen. Het zijn serieuze discussies over voors en tegens.

Maar ook horen we natuurlijk de kritiek, dat het toch allemaal in de(zelfde) oven terechtkomt, of dat de overheid weer iets heeft gevonden om de inwoner een poot uit te draaien. Kortom: alles wat we ook zien als het over bijvoorbeeld parkeermaatregelen of snelheidsbekeuringen gaat.

Vandaag is het in mijn straat de dag van de grijze bakken. Vorig jaar zag ik die nogal eens uitpuilen: sommige waren volgestouwd met van alles dat er niet in hoort: papier, glas, metaal, verpakkingen, ga maar door. Nu zijn de ‘koppen erop’ bijna verdwenen. Het werkt dus. Ik kwam laatst ook in een huis waar nu voor het eerst een bakje voor het bio-afval in de keuken stond.

Aan een nieuw systeem moet je altijd wennen. En er zijn steevast kinderziekten. Maar die mogen geen reden zijn dan maar gewoon niets te doen. Daarvoor is dit te belangrijk.

We hadden in 2021 in Medemblik nog 131 kilo restafval per inwoner per jaar, dat willen we in 2025 onder de 100 hebben. Dat kán ook: als het afval goed wordt gescheiden, houd je weinig restafval over. Mijn grijze bak heeft dit jaar nog niet op straat gestaan.

Nu is een huishouden van twee senioren zeker niet gemiddeld, zult u zeggen. Dat klopt. Maar als we allemaal meedoen, wordt het veel minder en dan komen we een heel eind! En als u het niet hiervoor doet, doe het dan voor uw portemonnee. Want hoewel voor sommigen het oude systeem goedkoper leek is het bij genoeg andere gemeenten aangetoond dat de kosten daarvan veel harder stijgen dan met het recycle-tarief.