Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 11 oktober 2018

Masteropleiding tot basisschoolleraar

Een wo-master waarmee je een lesbevoegd basisschoolleraar kan worden. Daarmee zorgt D66 ervoor dat meer mensen de weg naar het onderwijs kunnen vinden, het vak van leerkracht verder professionaliseert en het bevordert brede schoolteams.

Waarom

Op dit moment kun je alleen via een bachelor een lesbevoegde basisschoolleerkracht worden. Dat kan nu op hbo-niveau via de pabo en via de academische pabo. Deze beperkte mogelijkheid zorgt ervoor dat we een groep potentiële leerkrachten mislopen, omdat zij na hun hbo, wo-bachelor of wo-master liever doorgroeien naar een mastergraad.

Een mastergraad met lesbevoegdheid voor het basisonderwijs is dan ook een belangrijke nieuwe manier om leraar te worden. Zo kunnen ook studenten met bijvoorbeeld een hbo-bachelor pedagogiek of wo-onderwijswetenschappen enthousiast gemaakt worden om voor de klas te gaan staan. Daarnaast kunnen zij veel extra kennis meebrengen naar de school.

Door een masteropleiding mogelijk te maken dringen we het toekomstige lerarentekort terug, dragen we bij aan de professionaliteit van de leerkracht en bevorderen we brede schoolteams met zowel hbo- als wo-opgeleiden leerkrachten.

De Universiteit Utrecht en de Marnix Academie zijn bereid het voortouw te nemen in de ontwikkeling van een educatieve master met lesbevoegdheid. Daarna kan door heel Nederland de opleiding worden opgezet. Deze academische master zal tweejarig zijn en 120 EC bevatten. Daarbij zou het mogelijk kunnen zijn dat er parallelle routes zijn in het eerste jaar voor hbo- en wo-geschoolde studenten, zodat er een passend opleidingstraject is voor de toekomstige leraren.

Wat is ervoor nodig

Gezien het huidig lerarentekort is er nú behoefte aan het starten van dit opleidingstraject, bij voorkeur al vanaf september 2019. Dit proces kost veel tijd. Wel is het mogelijk om een pilot te starten met geld van het ministerie van Onderwijs.

D66 verzoekt de ministers een uitwerking te geven van dit voorstel voor de begrotingsbehandeling van Onderwijs (OCW).

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!