Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 4 december 2018

D66 vóór het Marrakesh migratiepact

D66 is vóór het Marrakesh migratiepact. Grote uitdagingen als migratie kunnen we alleen samen aan: door internationaal samen te werken. Het migratiepact van de Verenigde Naties (VN) spreekt die intentie uit. Meer dan 180 landen zetten zich in om migratie onderling beter te regelen. Die intentie steunen wij volledig.

D66-Kamerlid Maarten Groothuizen: “Migratie stopt niet bij de grens. Daar moeten we internationaal goede afspraken over maken. In Europa, met de VN en samen met Afrikaanse landen. Dit pact lost zeker niet alles op. Maar het is een stap in de goede richting voor meer legale, gecontroleerde en veilige migratie routes, zodat mensen de illegale gevaarlijke, overtocht niet meer maken.”

Nederland kan dit niet alleen

Het migratiepact heeft als doel migratie beter te reguleren en  mensensmokkel en mensenhandel te bestrijden. Daarvan zijn tienduizenden mensen het slachtoffer. Die strijd is niet eenvoudig. De leider van een bende bevindt zich misschien in Libië, heeft medeplichtigen in Italië, en slachtoffers in Nederland, België of Zweden. Het uitwisselen van informatie en internationale samenwerking is dus niet alleen belangrijk, maar noodzakelijk als we dit willen aanpakken.

Internationale samenwerking noodzakelijk

In het VN-pact staan doelstellingen voor een veilig verloop van migratie. Zo beloven ruim 180 landen zich in te spannen om mensensmokkel tegen te gaan en migratieprocedures zo helder mogelijk te maken. Iedere vorm van illegale migratie moet zoveel mogelijk bestreden worden, zodat we voorkomen dat migranten op onveilige bootjes de Middellandse Zee oversteken. Veel migranten worden via illegale migratie routes ook slachtoffer van uitbuiting en mensenhandel en komen zo in verschrikkelijke situaties terecht.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.