De digitale stad. 

De samenleving digitaliseert sneller dan je soms doorhebt. Contact met familie, bankzaken en ook de dienstverlening van de gemeente, veel gebeurt digitaal. Vaak wordt het gezien als iets technisch, waar we ons op aan moeten passen. Maar er gaan grote politieke vraagstukken achter schuil. Welke gegevens verzamelen bedrijven over jou? Hoe bescherm je je eigen privacy? Slachtoffers van online fraude of hacks weten hoe groot de impact ervan kan zijn. Ook gemeenten zijn kwetsbaar, omdat ze heel veel gevoelige informatie over haar inwoners hebben. D66 wil dat Maassluis aandacht besteedt aan alle vraagstukken rond digitalisering. Een wethouder moet verantwoordelijk zijn voor de digitalisering van de stad. Voor D66 is privacy de standaard. Daarom is er geen ruimte voor technologieën die een inbreuk doen op het recht op een privésfeer. Vast cameratoezicht en wifi-tracking doen een te grote inbreuk op privacy, waardoor D66 hier tegen is.  
 
Het gebruik van automatische beslissingen is vaak praktisch, maar de afgelopen jaren hebben we in Nederland kunnen zien dat dit ook discriminatie in de hand kan werken. Zelflerende algoritmes moeten we zo min mogelijk gebruiken bij besluiten of iemand bijvoorbeeld een uitkering krijgt of extra in de gaten wordt gehouden door de gemeente. Als inwoner moet je inzicht hebben in wat er met jou gegevens gebeurt.  
Voor innovatie is in Maassluis ruimte, mits goed is nagedacht over de impact van technologieën. We stimuleren innovatieve bedrijven om zich in Maassluis te vestigen.  

Digitale veiligheid 

Digitale veiligheid vereist een constante aandacht van onze gemeente. Afgelopen jaren zijn meerdere gemeentes slachtoffer geworden van hacks, ransomware en datalekken. Hierbij moet de focus niet alleen op techniek gelegd worden, maar ook op de (digitale) weerbaarheid van ambtenaren en inwoners. D66 wil daarom de mogelijkheden uitbreiden om binnen de gemeente op een verantwoordelijke manier veiligheidslekken te melden. Ook zijn er heldere en transparante afspraken nodig over hoe veiligheidslekken opgelost dienen te worden. Binnen de gemeentelijke organisatie moet digitale veiligheid een speerpunt zijn. Met onder andere trainingen aan ambtenaren, hoe veiligheidslekken te voorkomen en hoe er mee om te gaan. 
D66 wil daarom: 

  • Melden veiligheidslekken 
  • Afspraken oplossing veiligheidslekken 
  • Voorkomen veiligheidslekken 
  • Voorlichting omtrent veiligheidshekken aan ambtenaren  

Privacy als standaard 

In een tijd dat digitalisering steeds belangrijker en alomvattend wordt, wordt er ook meer data verzameld over inwoners. Het is belangrijk dat inwoners het recht op een privésfeer behouden. Hier wordt in de (lokale) politiek nog vaak te weinig aandacht aan geschonken en wordt het slechts vanuit een veiligheidsaspect beoordeeld. In Maassluis is geen ruimte aan wifi-tracking of andere inperkende methoden die door de Autoriteit Persoonsgegevens worden verboden. 
 
D66 wil daarom dat er bij al het (digitale) beleid in de gemeente een privacy afweging komt aan de hand van transparante en heldere toetsingskaders. Daarnaast moet de gemeente niet meer informatie over inwoners bewaren dan strikt noodzakelijk is. Inwoners moeten op elk moment een helder inzicht kunnen krijgen over verzamelde data over henzelf door de gemeente. D66 wil dat de gemeente voorlichtingen verzorgt aan inwoners over hoe goed om te gaan met het verstrekken van data. Daarnaast moet er een onafhankelijk ethische commissie worden ingesteld dat als klankbord fungeert bij besluitvorming over nieuwe technologieën, het gebruik van data of ander beleid dat effect heeft op de privacy van de inwoners. 
D66 wil daarom: 

  • Privacy als uitgangspunt 
  • Transparante en heldere toetsingskaders 
  • Niet meer data verzamelen dan nodig 
  • Inwoners wegwijs maken over privacy 
  • Onafhankelijke ethische commissie 

Algoritmes in Maassluis 

Net als bij bedrijven kunnen algoritmes en data-analyses de gemeente helpen beter zicht te krijgen op de problemen die er spelen. Echter kunnen ze een vloek worden op het moment dat ze slecht zijn ontworpen of als ze op discriminatoire gronden berusten. Te vaak zijn de uitkomsten gebaseerd op verkeerde aannames in de data. Om dit te voorkomen moet extra worden ingezet op bewustwording bij ambtenaren over mogelijk discriminerende effecten bij verkeerd gebruik van algoritmes. Het is belangrijk dat duidelijk is welke gegevens worden gebruikt, om daarmee een heldere openbare controle te kunnen faciliteren. 
Bij algoritmes die gebruikt worden door de gemeente, moet duidelijk naar buiten worden gecommuniceerd welke gegevens en rekenmodellen er gebruikt worden. Maasluis krijgt wat D66 betreft net zoals bijvoorbeeld Amsterdam een openbaar toegankelijk algoritmeregister. Ook is er altijd een menselijke toets nodig bij beslissingen die ingrijpend zijn voor inwoners als deze gebaseerd zijn op algoritmes. 
D66 wil daarom: 

  • Transparantie over algoritmes 
  • Een openbaar algoritmeregister 
  • Bewustwording ambtenaren over algoritmes 
  • Een menselijke toets als eindstation 

Digitalisering in de politiek 

In een maatschappij die digitaliseert is het belangrijk dat de inwoners en de politiek de controle behouden over het digitaliseringsproces. Daarvoor heeft de politiek echter wel kennis over digitalisering nodig om goede en ethische afwegingen te maken. Er is binnen de politiek in Maassluis nog te weinig kennis over wat digitale processen en technieken betekenen en welke gevolgen deze kunnen hebben. Het is daarom belangrijk dat zowel de politiek als de organisatie voldoende kennis heeft van digitalisering en hieraan prioriteit geeft. Dit vraagt ook om een politiek aanspreekpunt, iemand die de grote lijn bewaakt en overzicht houdt op alle digitale ontwikkelingen. 
D66 wil daarom: 

  • Bijspijkeren en op peil houden van kennis over digitalisering bij ambtenaren 
  • Aandacht besteden aan het digitale domein in de gemeenteraad 
  • Een wethouder verantwoordelijk voor digitalisering  

De digitale Maassluizer 

Digitale vaardigheden worden belangrijker: steeds vaker wordt gevraagd iets via internet te regelen en bij vrijwel elk beroep is werken met computers een basisvereiste. Wanneer je moeite hebt met deze vaardigheden kun je lastiger meekomen in de maatschappij. Daarnaast verloopt het contact met de gemeente steeds vaker digitaal. Voor een grote groep mensen is dat nog steeds moeilijk en onduidelijk, met name voor mensen met beperkte computervaardigheid, mensen met een beperking of laaggeletterden. Maassluis heeft een modern digitaal systeem, met bijvoorbeeld een website die aan de hoogste eisen van digitale toegankelijkheid voldoet. Dit wordt regelmatig getoetst. Ook moeten er bij de bibliotheek en bij de verzorgingshuizen cursussen worden aangeboden om mensen die digitaal minder onderlegd zijn te helpen. 
D66 wil daarom: 

  • Een toegankelijk digitaal gemeentelijk systeem 
  • Een toegankelijke website 
  • Cursussen aan inwoners die digitaal minder onderlegd zijn 

Aanpak online fraude 

Horizontale fraude komt steeds vaker voor, vooral in het digitale domein neemt deze vorm van fraude toe. Denk hierbij bijvoorbeeld aan whatsappfraude. Ook in Maassluis worden mensen hierdoor gedupeerd. Voor slachtoffers is dit vaak een nare en soms zelfs traumatische gebeurtenis die het vertrouwen in de medemens schaadt. Daarnaast worden veelal kwetsbare groepen getroffen door deze vorm van fraude. Hierom is het belangrijk dit probleem aan te pakken. D66 wil hierbij de nadruk leggen op het voorkomen van de fraude. Dit kan gedaan worden door de inwoners van Maassluis weerbaar te maken tegen deze vormen van oplichting. Gedacht kan worden aan voorlichtingen, trainingen en het bieden van hulp aan mogelijke slachtoffers. 
D66 wil daarom: 

  • Voorlichtingen en trainingen bieden aan inwoners  
  • Het bieden van hulp aan mogelijke slachtoffers 
  • Het bestrijden van digitale criminaliteit als prioriteit bij de politie