Hoofdstuk 4: Onderwijs, Sport & Cultuur voor Iedereen

Gelijke kansen voor iedereen begint bij het aanbieden van een veilige plek waar kinderen, volwassenen en ouderen zich kunnen ontwikkelen en kunnen zijn wie ze zijn. Waar kennis wordt gedeeld, maar ook sociale vaardigheden geleerd worden, sport en beweging aan bod komen, en kennismaking met cultuur. Kinderen zouden hiervoor op scholen de hele dag terecht moeten kunnen, en misschien hun ouders en grootouders ook. Meer aandacht voor sociale vaardigheden, gezond leven, cultuur, sport en spel zal leiden tot evenwichtiger kinderen en daardoor een afname van de vraag naar jeugdhulp. Jeugdhulp kan zich dan concentreren op mensen die het echt nodig hebben.

Onderwijs

Veel schoolgebouwen worden onderbenut. D66 wil dat schoolgebouwen ook naschoolse opvang, indien nodig kinderopvang, scholing/cursussen voor volwassenen, sportfaciliteiten en bewegingslessen, muziekonderwijs en culturele scholing (museumbezoek incluis) huisvesten. De bemensing daarvan kan ten dele gedaan worden met inzet van gekwalificeerde vrijwilligers, onder wie gepensioneerden[1], die daarvoor een bescheiden vergoeding ontvangen. Zo kunnen zij leerhuizen worden en ontmoetingsplekken. In elke school zouden zaterdagochtendscholen moeten zijn waar kinderen met leerachterstanden door vrijwilligers vooruit geholpen worden.

D66 heeft de ambitie om van alle scholen binnen Maasgouw Gezonde Scholen te maken. Daartoe willen we met de scholen nauwer samenwerken, zeker de scholen die al initiatieven hebben ontwikkeld. De Gemeente zou kunnen onderzoeken of op scholen tussen de middag (betaalbare, zo nodig gratis) warme maaltijden geserveerd kunnen worden. D66 is er voorstander van dat schoolkinderen les krijgen over hoe voedsel verbouwd wordt en bereid, en daarna een gezamenlijke maaltijd genieten. Niet alle kinderen krijgen van huis uit niet voldoende of gezond voedsel te eten.

Sport

D66 ziet sport en beweging als een basisbehoefte. Beweging is essentieel voor het verkrijgen en behouden van een gezond lichaam. Het geeft plezier en het brengt mensen bij elkaar. En daarin is sport en bewegen zeer effectief. Volgens het Kenniscentrum Sport en Bewegen levert iedere euro die daaraan wordt besteed 2,5 euro op. De levensverwachting groeit, de arbeidsproductiviteit stijgt, de criminaliteit daalt, onze Gemeente Maasgouw zou gek zijn als ze daarin niet investeert. Wij willen daarom de brede sport, maar ook inspirerende evenementen en teamcompetities stimuleren.

Ook wil D66 geld vrijmaken voor talentontwikkeling. In samenwerking met scholen zou gekeken kunnen worden naar een aparte leerweg voor kinderen die het in zich hebben een professioneel sporter te worden.

Sportverenigingen worden aangemoedigd kinderen uit arme gezinnen te “adopteren” en samen te werken met scholen om het sportaanbod te verbreden en te vervolgen.

Cultuur

De Gemeente Maasgouw heeft een rijke cultuur: historische gebouwen, musea, carnavals- en toneelverenigingen, muziekkorpsen, schutterijen. De verenigingen zijn de sociale verbinder in onze gemeente. De gemeente Maasgouw dient deze waar nodig te ondersteunen en de samenwerking tussen verschillende kunstvormen te stimuleren.

D66 wil onderzoeken of van het brede gemeentefietspad ook een beeldenroute kan worden gemaakt.