Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

woensdag 21 februari 2018

Maak verplichte toets voor toelaten studie gratis

Tweede Kamerlid Paul van Meenen wil dat iedereen gelijke kansen heeft om naar de universiteit of hogeschool van zijn of haar keuze te gaan. Nu is het zo dat sommige studenten verplicht een toelatingstest moeten doen voordat bepaald wordt of ze aan de opleiding mogen beginnen. De studenten moeten deze test zelf betalen.

Van Meenen: “Het is absurd om een student 500 euro of meer te laten betalen nog voordat hij of zij überhaupt in aanmerking komt om een opleiding te doen. Niet iedereen heeft een vader of moeder die de portemonnee trekt om een dure test te maken. Mensen die het kunnen betalen kunnen de test zo vaak doen als ze willen of bijles nemen. Heb je geen geld, dan heb je pech. D66 wil dat dit direct stopt. Iedereen moet een gelijke kans hebben. Als een toets verplicht is om toegelaten te worden, dan mag de student niet opdraaien voor deze extra kosten.”

Duidelijkheid voor studenten

De minister van Onderwijs is in gesprek met de koepels van universiteiten en hogescholen. Maar volgens D66 is er maar één uitkomst mogelijk: studenten mogen niet opdraaien voor de kosten van een toets die bepaalt of je aan een opleiding mag beginnen. Van Meenen: “De selectieprocedures voor opleidingen gaan nu weer beginnen. Iedereen moet dezelfde kans hebben om een opleiding te kiezen die bij ze past. Daarom is het belangrijk dat studenten en aankomende studenten zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen.”

GMAT of TOEFL

Soms moet een student aantonen dat hij of zij geschikt is voor de opleiding door een toets te doen. Dat is bijvoorbeeld de Graduate Management Admission Test (GMAT) die verbale, wiskundige en analytische vaardigheden meet. Of de Test of English as a Foreign Language (TOEFL), de officiële toets waarmee wordt getest of iemand het Engels als tweede taal beheerst. Van Meenen: “Het kan best zo zijn dat een opleiding die in het Engels wordt gegeven wil weten of je de taal beheerst. Maar het moet niet uitmaken of je 500 euro kan betalen voor een toelatingstoets of niet.”

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!