Bepaal welke mails jij ontvangt

woensdag 1 juni 2016

Maak vaart met afspraken veilig vliegen

D66 Tweede Kamerlid Salima Belhaj wil dat het kabinet zo snel mogelijk het convenant over het uitwisselen van informatie over de veiligheid van het luchtruim boven conflictgebieden met luchtvaartmaatschappijen naar de Tweede Kamer stuurt.

Vandaag blijkt dat ook de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers het geduld verliest. Belhaj: “Het lijkt erop dat het gevoel van urgentie bij het kabinet ontbreekt. Elke keer moet de Tweede Kamer het kabinet aansporen om actie te ondernemen en vaart te maken. De ramp met MH17 is nu bijna twee jaar geleden en er is nog steeds geen structurele informatie-uitwisseling tussen de veiligheidsdiensten en luchtvaartmaatschappijen over vliegen over conflictgebieden. Dat is schrijnend.” Belhaj doet haar oproep vandaag in het debat over luchtvaart met staatssecretaris Dijksma.

Teken aan de wand

D66 wil doorlopende en structurele informatievoorziening voor luchtvaartmaatschappijen en piloten. Eerder dit jaar is een voorstel van D66 aangenomen om hiervoor capaciteit en budget vrij te maken bij de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Nu moet het kabinet snel afspraken maken om daadwerkelijk de informatie te delen. In de brief van het kabinet geeft staatssecretaris Dijksma aan dat de onderhandelingen van het convenant in de eindfase zouden zitten. Belhaj: “Dat de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers nu ook aan de bel trekt, is een teken aan de wand.  Ik wil van de staatssecretaris in het debat horen hoe het er nu echt met het convenant voorstaat. De informatie die nu al gedeeld kan worden, moet gedeeld worden.” D66 wil sowieso dat de Tweede Kamer het convenant in kan zien en bespreken voordat het wordt vastgesteld.

De motie:

MOTIE VAN HET LID SJOERDSMA C.S.
Voorgesteld 1 maart 2016
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de burgerluchtvaart vraagt om meer informatie over de risico’s van vliegen over conflictgebieden van de zijde van de Nederlandse overheid;

overwegende dat de regering bij motie is verzocht, afspraken te maken met de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen over de uitvoering van de geïntensiveerde informatiedeling inzake de veiligheid van het luchtruim en het vliegen boven conflictgebieden verder te concretiseren;

overwegende dat deze afspraken kunnen worden vastgelegd in een convenant;

verzoekt de regering, zeker te stellen dat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, alsmede de NCTV, over de inzet en middelen kunnen beschikken die nodig zijn om het convenant uit voeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Nu is het moment.

Word nu lid