Bepaal welke mails jij ontvangt

dinsdag 14 juli 2015

Luchtvaartmaatschappijen moeten helder zijn over vliegroutes

D66 wil dat luchtvaartmaatschappijen helder zijn over hun vliegroutes. Staatssecretaris Mansveld moet er bovendien voor zorgen dat luchtvaartmaatschappijen alle informatie hebben om de afweging te maken om wel of niet over conflictgebieden te vliegen.

Hachchi: “Het is nog steeds onduidelijk op basis van welke informatie luchtvaartmaatschappijen de afweging maken om over of om conflictgebieden te vliegen. Hebben zij alle informatie, zodat zij een weloverwogen afweging kunnen maken over vliegroutes?

Volledige informatie beschikbaar

Staatssecretaris Mansveld blijft verwijzen naar een internationale aanpak. D66 wil dat de staatssecretaris in ieder geval zo snel mogelijk op nationaal niveau deze zaken op orde heeft. Volledige informatie, dus ook informatie van inlichtingen- en veiligheidsdiensten, moet beschikbaar zijn voor diegenen die de vliegroutes bepalen. Hachchi: “Maatschappijen moeten bovendien helder zijn over hun vliegroutes – en niet schimmig doen zoals blijkbaar KLM die na lang doorvragen pas toegeeft wel degelijk over conflictgebieden te vliegen.

D66 heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld:

Vragen van het lid Hachchi (D66) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het bericht ‘Een jaar na MH17: nog steeds vliegen boven conflictgebieden’ (Nos.nl, 13 juli 2015).

1. Bent u bekend met het bericht ‘Een jaar na MH17: nog steeds vliegen boven conflictgebieden’? 1)

2. Kunt u bevestigen dat KLM en Air-France vliegen boven conflictgebieden zoals Mali, Zuid-Sudan en de Sinaï-woestijn?

3. Was u of waren andere leden van de regering ervan op de hoogte dat KLM, ondanks eerdere berichtgeving die het tegenovergestelde suggereerde, toch ervoor kiest om over deze conflictgebieden te vliegen?

4. Zo ja, heeft de regering stappen ondernomen om KLM ervan te weerhouden boven deze conflictgebieden te vliegen? Zo nee, waarom niet?

5. Hoe beoordeelt u de informatievoorziening naar de reizigers van KLM hieromtrent?

6. Is de regering op de hoogte van welke wapens er in de genoemde gebieden aanwezig zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u aangeven welke wapens dit zijn en of deze wapens mogelijkerwijs een risico kunnen vormen voor vliegen op een verondersteld veilige vlieghoogte van 10 kilometer?

7. Kunt u vervolgens op basis van de informatie die u tot uw beschikking heeft, dus inclusief informatie van eigen inlichtingen- en veiligheidsdiensten en/of bevriende diensten, bevestigen dat er ten aanzien van deze gebieden een veiligheidsrisico bestaat, bijvoorbeeld vanwege rakketten die vanuit de Sinaï-woestijn worden afgevuurd?

8. Zo nee, kunt u aangeven wat de risico-inschatting van de regering ten aanzien van deze gebieden is? Kunt u vervolgens aangeven hoe de regering een veiligheidsrisico – ook op deze veilig veronderstelde hoogte – precies kan uitsluiten? Zo nee, waarom niet?

9. Zo ja, kunt u aangeven of er meer conflictgebieden zijn waarbij een veiligheidsrisico, ook op de verondersteld veilige vlieghoogte van 10 kilometer, niet uit te sluiten is? Zo nee, waarom niet?

10. Deelt de regering actief de voor haar beschikbare informatie en risicoanalyse voor conflictgebieden zoals Mali, Zuid-Sudan en de Sinaï-woestijn met KLM? Zo nee, waarom niet?

11. Ontvangen luchtvaartmaatschappijen naar uw mening alle benodigde informatie over conflictgebieden om de juiste afweging te maken over vliegroutes? Kunt u garanderen dat KLM van haar eigen overheid alle benodigde informatie krijgt om de juiste veiligheidsafweging inzake vliegroutes te maken?

12. Zo ja, hoe verklaart u dat KLM er desalniettemin voor kiest om over conflictgebieden zoals Mali, Zuid-Sudan en de Sinaï-woestijn te vliegen?

13. Deelt u de mening dat een veilige vlieghoogte van 10 kilometer boven conflictgebieden slechts een veronderstelling is gebleken, en dat luchtvaartmaatschappijen beter geheel niet over conflictgebieden kunnen vliegen, zoals dat ook niet meer het geval als het gaat om Irak, Syrië en Libië? Zo nee, waarom niet?

14. Zo ja, bent u van mening dat vliegtuigmaatschappijen in algemene zin vliegen over dit soort conflictgebieden simpelweg moeten vermijden, om ieder mogelijk veiligheidsrisico te voorkomen? Zo nee, waarom niet?

15. Zo ja, bent u voornemens om de KLM ervan te overtuigen om, zoals dit reeds het geval is ten aanzien van Irak, Syrië en Libië, niet over conflictgebieden zoals Mali, Zuid-Sudan en de Sinaï-woestijn te vliegen? Zo nee, waarom niet?

16. Deelt u de mening dat de veiligheid van passagiers te allen tijden voorop moet staan bij het kiezen van vliegroutes?

1) ‘Een jaar na MH17: nog steeds vliegen boven conflictgebieden’, Nos.nl, 13 juli 2015.

Nu is het moment.

Word nu lid