Liveblog congres 123 | Last update today at 11:08 hour
AOM123.02 Gebruik geen WhatsApp voor interne communicatie
Advies: Overnemen
Status: Aangenomen
Indiener: AAV thema-afd Digitaal66
Woordvoerder: Viresh Doekaloe
De Algemene Vergadering van D66 op zaterdag 28 februari 2026 bijeen te Nieuwegein,
constaterende dat:
• het merendeel van de D66-leden, groepen, thema-afdelingen en werkgroepen met elkaar communiceert via de Amerikaanse messaging-app WhatsApp;
• WhatsApp niet zorgvuldig omgaat met de gegevens van gebruikers. Een groep Weense onderzoekers onthulde recentelijk een datalek waardoor zij de telefoonnummers en profieldata van alle 3.5 miljard WhatsApp gebruikers konden downloaden. Pas nadat zij WhatsApp hier bijna een jaar lang (!) continu op attendeerde, repareerde WhatsApp het datalek;
• het risico bestaat dat WhatsApp´s end-to-end versleutelde berichten dankzij technologische ontwikkelingen op gebied van quantumtechnologie alsnog leesbaar worden. Hierdoor zou mogelijk de volledige chatgeschiedenis van D66-leden ontsleuteld kunnen worden door kwaadwilligen;
• de Amerikaanse autoriteiten META (eigenaar van WhatsApp) kunnen verplichten data met hen te delen, zonder medeweten of toestemming van D66 (US Cloud Act, FISA, Section 702, EO12333));
overwegende dat:
• D66 in haar verkiezingsprogramma 2025 ervoor pleit om de afhankelijkheid van Big Tech te verminderen. Het zou consistent zijn als de partij zelf ook handelt naar deze woorden;
verzoekt het Landelijk Bestuur:
• om de interne communicatie binnen D66 als geheel zoveel mogelijk te verplaatsen van WhatsApp naar een veilig Europees alternatief of desnoods op Signal;
en gaat over tot de orde van de dag.