Blijf op de hoogte

woensdag 29 november 2017

Zorgvuldige beoordeling voor LHBTI- asielzoekers

D66 wil een betere en zorgvuldige beoordeling door de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) voor LHBTI-asielzoekers. Een voorstel daartoe dient D66-Kamerlid Maarten Groothuizen samen met de coalitiepartijen VVD, CDA en ChristenUnie in bij de begrotingsbehandeling van Justitie & Veiligheid.

Concreet vraagt Groothuizen de wijze van beoordeling door de IND voor wat betreft de seksuele geaardheid of geloofsovertuiging van asielzoekers te verbeteren. Groothuizen: “Nu ligt de focus van de IND heel erg op het proces van bewustwording. Zo wordt soms zelfs gevraagd op welke dag iemand homoseksueel werd. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Zeker niet in een land waarin LHBTI’ers niet geaccepteerd worden.”

Niet van de ene op de andere dag homoseksueel

De coalitiepartijen roepen de Minister op zorgvuldig te gaan bekijken hoe het beoordelingsproces beter kan, bijvoorbeeld in samenwerking met het COC en LGBT Asylum support. Groothuizen denkt aan het trainen van IND personeel en het beperken van het gebruik van stereotypen in de beoordeling. Groothuizen: “Het zijn moeilijke kwesties. Je wil de mensen die dit misbruiken geen verblijfsvergunning geven, maar we willen ook voorkomen dat iemand die wel homoseksueel is en niet veilig is in z’n thuisland wordt teruggestuurd. Daarom moet het proces zorgvuldiger.”

Standaard werkwijze

Elke asielzoeker ondergaat door de IND interviews om de redenen van asiel te toetsen. Dat gaat volgens een standaard werkwijze. Voor LHBTI-vluchtelingen levert dit lastige situaties op. Zo vertelde Mustafa onlangs dat zelfs het feit dat hij een vriend had, door de IND niet gezien werd als bewijsvoering voor zijn homoseksualiteit. Deze zomer oordeelde de rechtbank in Den Haag al dat het hebben van een partner van gelijk geslacht inmiddels wel moet worden meegenomen in de beoordeling van de IND. Bij bekeerde Christenen speelt een vergelijkbare problematiek. Het is lastig te beoordelen wat iemands overtuiging is.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.