Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 22 februari 2019

Opinie: Leer met verschil om te gaan

Max Blaauwbroek, een Nijmeegse Trouw-lezer, schreef afgelopen zaterdag heel terecht dat we uit respect voor elkaars vrijheid een gesprek moeten hebben over de grenzen van vrijheid. Alleen dan kunnen we discussies over de Nashville-verklaring en homogenezingstherapie voeren.

De vrijheid van een samenleving staat of valt met het in aanraking komen met verschillende opvattingen, in plaats van zo min mogelijk. Een diverse samenleving vraagt eigenlijk maar één ding: leren omgaan met verschillen. Daar horen vrijheid van meningsuiting en vrijheid van religie zeker bij. Dat je van mening kunt verschillen over de Nashville verklaring. Dat je bij de christelijk gereformeerde kerk kunt horen of orthodox moslim kunt zijn. De vrijheid om zichtbaar jezelf te kunnen zijn hoort daar ook bij. Dat je van mannen en vrouwen kunt houden, van niemand of van meerdere mensen.

Inperking van vrijheid moeten we altijd kritisch tegen het licht houden. Want waar ligt de grens? Wanneer houdt de vrijheid van de één op en begint die van een ander? Wat D66 betreft ligt die grens op de plek waar je anderen belemmert zichzelf te zijn.

Ons grondrecht vrijheid is niet bedoeld om een minderjarige die ‘anders’ is, naar een genezer te slepen en schade voor het leven toe te brengen. Zij maken zelf geen actieve keuze. Zij kunnen zich niet verweren en nog jarenlang last hebben van grote psychische schade. Daarom heeft D66 aan het kabinet gevraagd om te onderzoeken of dit in Nederland voorkomt. En zo ja, dan sluit D66 een verbod om dit aan minderjarigen aan te bieden niet uit.

Ik voel ook een groot ongenoegen bij een extra versie van de Nashville-verklaring, speciaal geschreven voor jongeren. D66 roept de initiatiefnemers op: denk na wat er met een jongere gebeurt die in een kerkelijke omgeving opgroeit en twijfelt over zijn of haar geaardheid of identiteit. Als zij lezen dat ze niet mogen zijn of doen wat ze van binnen voelen en ook weten, dan doe je ze veel geweld aan in hun ontwikkeling.

Obama heeft wel eens gezegd dat de samenleving bepaalt wat er gebeurt als een jongere uit de kast komt. D66 sluit zich daarbij aan. Laten we die verantwoordelijkheid nemen. Minderjarigen mogen nooit beschadigd worden vanwege hun seksualiteit of identiteit, maar beschermd worden in hun zijn en doen. Daar ligt voor D66 de grens.

Nu is het moment.

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. Tegen uitsluiting en tegen haatzaaien. En dat zullen we altijd blijven doen.

Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid