‘Wat te doen met 137 miljoen?’ – deel 2!

De verkoop van de aandelen van de gemeente Lansingerland in Eneco heeft geresulteerd in een flink bedrag dat aan het werk gezet moet worden voor de samenleving. Al eerder heeft u kunnen lezen wat voor investeringen D66 graag zou willen zien. Daarnaast hebben we al positief gereageerd op het investeren in de energie infrastructuur door een kapitaalinjectie in Stedin.

In september is de raad verder ingegaan in het proces rondom de Eneco-gelden, waarbij de raad het toetsingskader heeft vastgesteld dat richting geeft aan de investeringen die mogelijk zijn met de opbrengst van de verkoop van Eneco. D66 is zeer positief over dit kader en heeft met andere partijen het kader nog verder verbeterd door de inwoners van Lansingerland een belangrijkere rol te geven.

Het toetsingskader helpt zowel het college, de raad en inwoners om inzichtelijk te maken aan welke voorwaarden een investering moet voldoen om aanspraak te kunnen maken op de Eneco-gelden. Zo verdient een investering zich idealiter terug, heeft het duurzame impact en draagt het bij aan het verwerkelijken van de Sustainable Development Goals. Als een voorstel niet aan de criteria voldoet, zal het niet in overweging genomen worden. Zo worden bijvoorbeeld financieel risicovolle of partijdige voorstellen uitgesloten. Het toetsingskader garandeert dat de opbrengst van Eneco terugstroomt naar inwoners en echt ‘werkt’ voor Lansingerland.

D66 zag – net zoals veel andere partijen – nog extra ruimte voor inwoners om mee te denken over de besteding van deze gelden. Daarom is het nu ook mogelijk voor inwoners om initiatieven aan te dragen. Zolang ze in het toetsingskader passen, zullen initiatieven van inwoners net zo serieus overwogen worden door de gemeenteraad als initiatieven van het college of raadsleden. Daarnaast zullen bestedingsvoorstellen ter advisering ook voorgelegd worden aan het burgerpanel. Dit zal gebeuren voordat de gemeenteraad een definitief oordeel geeft.

D66 kijkt uit naar goede voorstellen, zowel vanuit de politiek of samenleving, om invulling te geven aan het toetsingskader. Het is nu eindelijk tijd om de opbrengsten in te gaan zetten voor de samenleving.