D66 bespreekt burgerparticipatie peiling

In het kader van de nieuwe visie op burgerparticipatie, is er een peiling opgesteld om te onderzoeken hoe inwoners aankijken tegen burgerparticipatie. Volgens de fractie van D66 is dit een prima stap om beter in kaart te brengen hoe inwoners aankijken tegen participatie en dit als input te gebruiken voor het opstellen van de visie.

Zoek naar verhalen

Echter, deze peiling moet wel gezien worden als onderdeel van een groter geheel. Bij burgerparticipatie gaat het in onze visie niet alleen over hoe inwoners kunnen meedoen aan gemeentelijke beleid en projecten, maar ook over hoe de gemeente zelf ondersteuning biedt voor initiatieven van inwoners. Participatie werkt dus feitelijk twee kanten op: zowel van overheid naar inwoner, maar ook van inwoner naar overheid.

Daarnaast is een peiling wel erg interessant, maar zijn de verhalen die inwoners meebrengen over participatie nog veel relevanter. De resultaten van de peiling moeten voor de volledigheid aangevuld worden met al die verhalen waar participatie goed, of juist fout ging. Casussen zoals de Driehoek Noordpolder en de tijdelijke brug in de Weidebloembuurt zijn illustratief voor de uitdagingen die burgerparticipatie met zich meebrengt in Lansingerland.

De wethouder heeft toegezegd om ook deze casus onderdeel te laten zijn van het opstellen van de visie. Daarnaast hebben wij ook gepleit voor een uitgebreid artikel in de kranten over dit onderwerp en de uitkomsten en de uitnodiging om er met mensen over in gesprek te gaan.

Zie voor meer informatie verslag van de discussie in de Heraut: Burgerparticipatie wordt nieuwe impuls gegeven