Waarom wel aandelen Stedin, maar niet Eneco?

Afgelopen 19 mei vergaderde de commissie algemeen bestuur van de raad van Lansingerland over het kopen van extra aandelen in Stedin. Dit voorstel kon rekenen op raadsbrede steun, maar roept logischerwijs de vraag op waarom de gemeente Lansingerland zijn aandelen in Eneco verkoopt, maar juist aandelen bijkoopt in Stedin. De fractie van D66 Lansingerland vindt het belangrijk om goed uit te leggen waarom.

Netbeheerder

In tegenstelling tot Eneco, wat een aanbieder is van energie, is Stedin de regionale netbeheerder en heeft het wettelijk alleenrecht op het beheer van de elektriciteitskabels in onze regio. Tot een aantal jaar geleden waren Eneco en Stedin één bedrijf, maar dit bedrijf is om wettelijke redenen opgesplitst. Sindsdien beheert Stedin het energienetwerk en is Eneco één van de aanbieders van energie op het netwerk van Stedin. Waar Eneco dus opereert op een competitieve markt met veel andere (particuliere) aanbieders, beheert Stedin een zeer belangrijk onderdeel van de infrastructuur.

Risico’s

Vanzelfsprekend brengt dit ook andere risico’s met zich mee. Voor de verkoop van Eneco, opereerde de gemeente Lansingerland eigenlijk met publiek geld op de commerciële markt, met alle risico’s van dien. De verkoop van de aandelen in Eneco zorgde ervoor dat het dividend wegviel, maar aan dit dividend waren dus grote risico’s verbonden. De voorgestelde investering in Stedin is een stuk minder risicovol, omdat het jaarlijkse dividend van tevoren wordt vastgesteld en niet onderhevig is aan de grimmen van de energiemarkt.

Rendement

D66 is van mening dat het extra dividend, dat afhankelijk van het aantal gekochte aandelen tussen de 2 en 4 ton per jaar zal bedragen, een welkome aanvulling is op de begroting van Lansingerland. De uitgaven stijgen en de inkomsten blijven achter, terwijl er vele tientallen miljoenen in de schatkist van de gemeente alleen maar minder waard worden door inflatie. De keuze om een deel van dit geld aan te wenden voor een vast, zeker en stabiel dividend is dus vanzelfsprekend.

Duurzaamheid

Naast het financiële rendement van deze investering, vindt D66 Lansingerland dat er nog een belangrijke reden waarom nu investeren de juiste keuze is. Stedin heeft dit kapitaal namelijk vooral nodig voor de energietransitie, omdat er veel geïnvesteerd moet worden in een energienet dat klaar is voor een duurzame toekomst. Het investeren in Stedin levert dus niet alleen financieel rendement op, maar ook duurzaam rendement.

Tot slot

Al met al is D66 Lansingerland dus van mening dat het nu investeren in Stedin is een win-win situatie is: een vast rendement voor de gemeentelijke schatkist zodat bezuinigen verminderd kunnen worden, en daarnaast een bijdrage aan een schone en duurzame toekomst.