Bordenoverlast

In de aanloop van de herindelingsverkiezingen voeren de voorzitters van de politieke partijen in het Land van Cuijk al zo’n anderhalf jaar overleg om de opkomst van kiezers zoveel mogelijk te bevorderen. Die samenwerking was er in de gemeente Cuijk al tientallen jaren en is nu overgenomen met de andere 4 gemeenten en de partijen die voor het eerst meedoen. Waar nodig sluit een burgemeester aan bij de vergaderingen en er wordt dankbaar gebruik gemaakt van ambtelijke ondersteuning en de hulp van de griffie. De Kieswijzer, de borden met alle verkiezingsposters  en een aantal acties richting jonge kiezers zijn o.a. resultaten van die werkwijze.

Bij voorgaande verkiezingen werd in Cuijk ook de afspraak gemaakt om, buiten de officiële plakborden, heel terughoudend te zijn met (plak)uitingen in de openbare ruimte. We lieten de bomen en lantaarnpalen met rust!

Ik had deze afspraak ook graag gezien in de aanloop van deze verkiezingen, maar kon mijn medevoorzitters daar helaas niet van overtuigen. Met de huidige wildgroei als gevolg. Door de hoeveelheid en het formaat van de borden verandert hier “een kop op een bord” in “een bord voor je kop”. Iets wat andere personen en/of instellingen echt niet zomaar mogen, doen een aantal politieke partijen ook nog extreem. De gemeenteraad maakt afspraken over verkeersveiligheid, wegnemen van hinder voor rolstoelgebruikers, slechtzienden en kinderwagens en vervolgens lappen meerdere politieke vertegenwoordigers deze regels aan hun laars.

Ik wil aan de bewoners van het Land van Cuijk mijn excuses maken dat ik deze visuele verontreiniging van onze leefomgeving niet heb weten te voorkomen! Maar laat u zich hierdoor vooral niet weerhouden om de 24e te gaan stemmen.
Hans Kerskes, voorzitter D66 Land van Cuijk