Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

zondag 31 januari 2016

Laat u niet weerhouden. Ga op 6 april stemmen!

Kees Verhoeven

Laat u niet weerhouden. Ga op 6 april stemmen! D66 wil een hoge opkomst. En een JA voor het verdrag met Oekraïne. Lees hier het opiniestuk van D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven in de Volkskrant.

Een bonte stoet oud-politici en buitenlanddeskundigen heeft zich afgelopen weken gekeerd tegen het referendum over het Associatieverdrag met Oekraïne. Internationale verdragen zouden zich namelijk niet lenen voor referenda. Omdat slechts weinigen de implicaties ervan kunnen doorgronden. Ook wijst men op het onthutsende gebrek aan kennis bij de initiatiefnemers. Verhalen over buitenlandse inmenging en inwerkingtreding van het verdrag zouden mensen ertoe brengen om voor of tegen Europa te gaan stemmen. En bij een NEE zou Nederland de hoon van Europa over zich heen krijgen. Conclusie: dit ‘giftige referendum’ helpt de democratie om zeep. U kunt maar beter thuisblijven. D66 heeft een ander advies. Ga op 6 april stemmen. En stem voor het Associatieverdrag.

Er heerst referendumkoorts in Europa. In Denemarken, in het Verenigd Koninkrijk en bij ons in Nederland. Referenda versterken de parlementaire democratie. Voorwaarde is wel dat ze gaan over besluiten van de gekozen volksvertegenwoordiging. En als dat het geval is, is ieder onderwerp geschikt.

In 2014 stemden zowel de Eerste als de Tweede Kamer met ruime meerderheid voor het Associatieverdrag met Oekraïne. In tegenstelling tot het “u vraagt, wij draaien” -referendum van de Britse premier Cameron over een Brexit, stelt het initiatief van GeenPeil een politiek besluit aan de kaak. En als ruim 400.000 mensen voor een referendum tekenen, dan hebben politici blijkbaar iets uit te leggen. D66 legt graag verantwoording af over haar stem voor dit verdrag. Daarom voeren wij vanaf vandaag volop campagne. Gokken op een lage opkomst met een ongeldige uitslag, is niets anders dan een zwaktebod. Sterker, wie voorstanders oproept om thuis te blijven, schaadt de democratie.

Dat meer dan 400.000 burgers zich hebben uitgesproken voor dit referendum is voor veel Haagse politici geen onverdeeld genoegen. Zowel het kabinet als veel politieke partijen hebben aangegeven geen campagne te voeren. Intussen zorgt de onvrede bij zowel de initiatiefnemers van GeenPeil als hun uitgesproken  tegenstanders voor onjuiste berichtgeving. Dat is jammer, want naast een hoge opkomst wil D66 de feiten voor dit verdrag laten spreken.

Voor de duidelijkheid, Oekraïne is niet klaar voor een EU-lidmaatschap. Met dit verdrag lopen we daar ook niet op vooruit. Associatieverdragen zijn ons instrument om zo goed mogelijk samen te werken, juist wanneer EU-lidmaatschap geen reële optie is. De EU sluit deze verdragen af met landen over de hele wereld, van Chili tot Zuid-Afrika en Israël. Europa heeft vaker met dit bijltje gehakt en ook dit keer is er alle reden om het instrument in te zetten. We proberen de handel met Oekraïne net zo eenvoudig te maken als handel binnen de EU. We proberen de rechtsstaat te ondersteunen, omdat wij geloven dat dit op lange termijn het beste is. We helpen bij het bestrijden van corruptie, zodat onze bedrijven daar veilig kunnen investeren. Onze investeringen creëren waarde daar en renderen hier. Zij profiteren van nieuwe banen en échte investeringen en wij van het rendement.

Onze handel zal toenemen, maar vooral ook de handel tussen Oekraïne en de omliggende landen als Polen. Het belang van Nederland is verbonden aan het belang dat andere landen hebben bij dit verdrag. Het belang van onze mede-lidstaten speelt een rol, omdat wij Europa als geheel willen laten profiteren. D66 gelooft in een sterk Nederland in een sterk Europa. Dit is juist zo’n voorbeeld waarin dat goed duidelijk wordt. Als Polen en Duitsland profiteren, dan komt die trein ook een keer naar Nederland.

Net zo belangrijk is het feit dat dit associatieverdrag lucht kan geven aan een land in moeilijkheden. Een Europees land dat wil kiezen voor meer vrijheden, welvaart en democratie. Een land dat al dertig jaar af wil van het pad van corruptie en oligarchie, maar daar niet de kans voor krijgt. Voor steun keken de Oekraïners nadrukkelijk naar Europa. Het associatieakkoord is die steun, maar onder druk van Rusland zagen Oekraïners hoe er een streep ging door dit antwoord. We hebben allemaal die jonge mensen gezien die vervolgens de kou en de gummiknuppels op het Maidan-plein trotseerden voor iets waarin zij geloofden.

Een referendum over het verdrag met Oekraïne is een mooie gelegenheid om Nederlanders te betrekken bij Europese politiek. Geen overbodige luxe nu Nederland voorzitter is van de Europese Unie. D66 is overtuigd voorstander. Omdat Oekraïne dringend ondersteuning nodig heeft in een moeilijke periode. Omdat een verscheurd land aan de Europese buitengrenzen niet in ons belang is. Omdat een stabiel Oekraïne bijdraagt aan een veilige regio waar we handel mee kunnen drijven. En omdat onze Europese waarden het waard zijn om wortel te schieten.

Laat u niet weerhouden. Als de situatie in Oekraïne één ding duidelijk maakt, dan is het dat we aan onze stand verplicht zijn om op 6 april ons stemrecht te gebruiken.

Bezoek ook onze referendum website!

Foto: Evgeny Feldman