Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 2 februari 2018

Geef kunstenaars de ruimte

D66 wil meer ruimte in de stad voor kunstenaars en creatieven.

Kamerlid Vera Bergkamp (D66): “De huurprijzen in de stad schieten omhoog en kwetsbare functies als culturele broedplaatsen dreigen het onderspit te delven. Om het tij te keren is stevig gemeentebeleid nodig. We willen ook dat kunstenaars betrokken worden bij het ontwikkelen van nieuwe stadsplannen. Als creatieven investeren in een nieuwe wijk of een plek mede hebben ontwikkeld en aantrekkelijk hebben gemaakt dan hoort daar een vergoeding bij.”

Culturele broedplaatsen

D66 wil investeren in kunstenaarsplekken in de stad zoals culturele broedplaatsen. “Ateliers en atelierwoningen moeten onderdeel uitmaken van stadsvernieuwing en stadsontwikkelingsplannen. Gemeentes zou hierin het voortouw moeten nemen. Na de teruggang van de culturele sector onder Rutte I en de stilstand onder Rutte II, gaan we weer investeren in cultuur. Het is nu de hoogste tijd voor herwaardering van de kunstenaar!”

Gemeenteraadsverkiezingen

Lokale D66-Lijstrekkers zoals Reinier van Dantzig (Amsterdam) en Said Kasmi (Rotterdam) gaan aan de slag voor de kunstenaar in de stad. Dantzig: “”Vroeger kwamen kunstenaars terecht in oude buurten die niet zo lekker liepen. Komende jaren willen we er in Amsterdam juist voor zorgen dat kunstenaars al een permanente plek krijgen bij de plannen voor een nieuw gebied. Want een nieuwe wijk zonder creatieven leeft niet.”

Kasmi: “Rotterdam zit in de lift en dat hebben we voor een groot deel te danken aan kunstenaars en creatieven. Gebieden rondom ZoHo (Zomerhofstraat) en het Schieblock zijn veranderd van donkere steegjes in levendige hotspots. Kunstenaars die deze gebieden hebben laten opleven, moeten niet weggejaagd worden met huurverhogingen.”

Landelijk cultuurdebat

Op 2 februari is het landelijke cultuurdebat in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen in de culturele hoofdstad van Europa: Leeuwarden. Daar wordt het manifest van de Kunstenbond en Platform Beeldende Kunst overhandigd aan Bergkamp, waarin staat dat er meer ruimte in de stad moet komen voor de kunstenaar. Lene Grooten en Peter van den Bunder van den Kunstenbond houden een helder pleidooi: “Een stad zonder kunstenaars bestaat niet. Daarom gaan wij richting de verkiezingen in zoveel mogelijk gemeentes het gesprek aan om die ruimte te behouden of uit te breiden.”

Media & cultuur

Kunst en cultuur zijn essentieel voor de Nederlandse samenleving. Het dient als bron van creativiteit en houdt de samenleving een spiegel voor. Voor D66 draagt een stevige en creatieve kunst- en cultuursector bij aan een open en verbonden Nederland.

Vrije en diverse media vormen een onlosmakelijk onderdeel van een bloeiende samenleving en een werkende democratie. Het kritische en beschouwende oog is noodzakelijk voor het controleren en ter verantwoording roepen van de macht.