Blijf op de hoogte

woensdag 17 december 2014

Kritische vragen gaswinning Groningen

Het kabinet schroeft de winning van gas in Groningen verder terug. Dat heeft minister Henk Kamp (Economische Zaken) dinsdag bekendgemaakt. Van Veldhoven: “De veiligheid moet altijd voorop staan. Mensen moeten veilig in Groningen kunnen wonen.”

Het is goed dat de gaswinning wordt teruggeschroefd. D66 pleit ervoor dat het effect van de verminderde gaswinning nauwkeurig wordt gemonitord.

Kritische vragen
D66 heeft nog wel een aantal kritische vragen aan minister Kamp. D66 wil weten hoe dit besluit zich verhoudt tot het advies van het staatstoezicht op de mijnen. Is het voldoende? Ook moet minister Kamp duidelijkheid geven over wat dit besluit concreet betekent voor het verhogen van de veiligheid van de vele bezorgde bewoners, instellingen en bedrijven in de stad Groningen. Daar is het aantal aardbevingen namelijk recent toegenomen.

Preventie en herstel
Nu moet er vaart worden gemaakt met het herstellen van de woningen die al beschadigd zijn. Door een voorstel van D66 moeten niet alleen de scheuren in de muren worden gerepareerd. De huizen moeten beter worden gemaakt dan ze voor de aardbevingen waren. Daarbij moeten huizen preventief worden versterkt. De 8.000 woningen die daarvoor in de planning staan, is een druppel op de gloeiende plaat. Dat moet meer en dat moet sneller.

Nu is het moment.

Word nu lid