Blijf op de hoogte

Nederland laat klimaatleiderschap zien

Nederland zet vandaag een grote stap om van een achterblijver een koploper te worden in de strijd tegen klimaatverandering. Het klimaatakkoord plaatst ons land definitief in de groene stand: ruim 600 maatregelen en afspraken die moeten zorgen voor een verzekerde vermindering van de CO2-uitstoot met 49% in 2030.

Mensen met lage inkomens krijgen als eerste een warm, comfortabel huis met een lagere energierekening. Er komen betaalbare elektrische auto’s en de vervuilende industrie gaat boetes betalen wanneer ze niet vergroenen en blijven uitstoten. Hiermee zetten we in op een schone toekomst voor deze en volgende generaties.

D66-leider Rob Jetten: “Nederland definitief in de groene stand zetten. Dat is waarom D66 in dit kabinet zit. Dit akkoord is allesomvattend. We gaan huizen beter isoleren en verwarmen met schone energie, elektrische auto’s worden eindelijk betaalbaar en vervuilende bedrijven gaan boetes betalen als ze niet vergroenen.”

Voor iedereen

In totaal wordt er door het kabinet 2 miljard euro geïnvesteerd in huur- en koopwoningen. In het klimaatakkoord is afgesproken dat Nederland op een verantwoorde manier wijk voor wijk van het gas af gaat. We beginnen met het investeren van 500 miljoen euro in sociale huurwoningen. Daarmee worden de huizen van mensen met de lage inkomens als eerste vernieuwd. Er komen subsidies en goedkope leningen voor isolatie, zonnepanelen en het verwarmen van je huis met schone energie. Met een fors lagere energierekening hou je meer geld per maand over. In 2030 zijn 1,5 miljoen bestaande huizen verduurzaamd.

Betaalbare elektrische auto’s

Vanaf 2021 krijg je 6000 euro korting op het kopen van een elektrische auto. Door de lage kosten voor het opladen van je auto is elektrisch rijden daarmee goedkoper dan een auto die wel uitlaatgassen uitstoot. Wanneer je een tweedehands elektrische auto koopt, betaal je tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting. Dat scheelt in vergelijking met een dieselauto al snel 1200 euro per jaar. En vanaf 2025 worden in Nederland alleen nog maar schone, elektrische scooters verkocht.

Vervuiler betaalt

Grote vervuilende bedrijven die helemaal niet vergroenen of achterblijven in deze opgave, gaan een forse klimaatboete betalen. Er komt een CO2 minimumprijs voor elektriciteitsbedrijven.

Meer schone energie

We stappen snel over op echt schone energie. We stimuleren meer dan ooit tevoren het opwekken van energie met zon, water en wind. We gaan windmolens op zee bouwen die 49 terawattuur aan elektriciteit per jaar kunnen opwekken. Dat is 49 keer zoveel stroom als de stad Den Bosch per jaar verbruikt.

Minder uitstoot in de landbouw

De glastuinbouw is in 2040 klimaatneutraal en stoot dus geen CO2 uit. In totaal zijn er maatregelen waarmee de landbouw 6 Megaton minder CO2 gaat uitstoten dan de 3,5 Megaton die vooraf als doel was gesteld.

Laatst gewijzigd op 21 december 2018

Nu is het moment.