D66 vs. PvdD

We delen:

– Klimaat
We zijn beide groene partijen, die de aarde beter willen achterlaten voor volgende generaties.

– Dierenwelzijn
D66 en de PvdD zijn beide partijen die dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben staan. D66 heeft veel doorbraken op het gebied van dierenwelzijn tot stand gebracht, zoals een verbod op de nertsfokkerij, het tegengaan van illegale puppyhandel en we hebben de illegale import van beschermde dieren een halt toegeroepen.

We verschillen:

– Realisme vs dromen
D66 is een realistische partij. Bij de PvdD valt het te betwisten of alle plannen uitvoerbaar zijn. Daarnaast blijven ze vaak aan de zijlijn staan als het gaat om de strijd tegen de klimaatcrisis. De Partij voor de Dieren was bijvoorbeeld tegen de historische klimaatwet, waar van SP tot VVD bijna alle partijen zich bij aansloten. Als je tegen compromissen strijdt, strijd je voor stilstand.

– Europa
De PvdD is anti-Europa. Zij willen dat we in Europa weer grenzen krijgen voor mensen en banen, waarmee Nederland feitelijk uit de Europese Unie zou stappen. De PvdD is tegen handel met andere landen, zoals Canada en tegen Europese defensiesamenwerking. Wij zien juist dat onze toekomst in Europa ligt.

– Voor iedereen
De PvdD heeft een bijna exclusieve focus op landbouw, dierenwelzijn en klimaat. Daardoor vergeten ze andere belangrijke thema’s die heel belangrijk zijn voor onze toekomst, denk aan goed onderwijs, goede zorg of betaalbaar wonen.

– Progressief
De PvdD is tegen de donorwet, een wet waar D66 acht jaar lang voor heeft gevochten om ervoor te zorgen dat er meer donororganen voor patiënten beschikbaar komen. Daarnaast is het onduidelijk of de PvdD voorstander is van ‘voltooid leven’, hulp bij zelfdoding voor mensen die hun leven als ‘voltooid’ zien en niet in aanmerking komen voor euthanasie. D66 is juist voor dit recht op zelfbeschikking.

D66 vs. VVD

D66 vs. GL

D66 vs. PvdA

D66 vs. CDA

D66 vs. SP

D66 vs. PvdD

D66 vs. PVV

D66 vs. FvD

D66 vs. 50Plus

Nu is het moment.

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. Tegen uitsluiting en tegen haatzaaien. En dat zullen we altijd blijven doen.

Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid