D66 vs. CDA

We delen:

– Samenwerken
D66 en het CDA hebben beide een groot verantwoordelijkheidsgevoel. We zien beide in dat je alleen samen dingen voor elkaar krijgt.

– Rechtsstaat
Zowel het D66 als het CDA hechten veel belang aan de rechtsstaat. Samen strijden we voor een toegankelijk rechtssysteem voor iedereen. Zo willen we dat het vonnis van rechters in begrijpelijke taal wordt gepubliceerd en willen we dat mensen met een laag inkomen toegang houden tot de rechtsbijstand.

We verschillen op:

– Klimaat
Het CDA is geen fervent voorvechter van de aanpak van klimaatverandering. De twaalf CDA-lijsttrekkers voor de Provinciale Staten zetten hun hakken in het zand: de aanpak van de klimaatcrisis mag niet te snel gaan. De twaalf D66-lijsttrekkers presenteerden juist een groot klimaatplan.

– Europa
Voor D66 is het duidelijk: onze toekomst ligt in Europa. Wij willen vooruit met het Europese project. Het CDA is echter onduidelijk: ze staan kritisch tegenover Europa en benoemen alleen de problemen, niet de oplossingen. Daarnaast werkte het CDA jarenlang op Europees niveau samen met de partij van de Hongaarse autocraat Orbán, die mensenrechten bewust aan zijn laars lapt. Het CDA is ook tegen een Europese krijgsmacht, ondanks het feit dat president Trump zich steeds minder verbonden voelt met de NAVO.

– Voor iedereen
Het CDA is een traditionele partij voor het traditionele gezin: vader, moeder en kinderen. D66 is een partij voor iedereen: van traditionele gezinnen tot meeroudergezinnen, van LHBTI-gezinnen tot alleenstaanden.

– Samenwerken PVV of FVD
Het CDA sluit samenwerking met de PVV of FVD op regionaal niveau niet uit. Als deze klimaatontkenners niets of minder willen doen tegen klimaatverandering is samenwerking voor D66 onbespreekbaar.

D66 vs. VVD

D66 vs. GL