Kernenergie: nu niet

Wat D66 vindt van kernenergie vraagt om een verhaal met een paar komma’s. Want op zichzelf is kernenergie een duurzame energiebron. Het stoot heel weinig CO2 uit en levert veel energie op. Daarmee lijkt het een bron die heel goed te gebruiken is op weg naar een schone aarde. Maar er zijn ook veel nadelen en bezwaren. Alleen als deze nadelen door technologische vooruitgang zijn weggenomen, staan wij open voor kernenergie.

Eén geruststelling: Uit diverse recente studies blijkt dat kernenergie voor Nederland niet nodig is voor een schoon, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem.

Het is duur

Een nieuwe kerncentrale bouwen is heel erg duur. Dat zien we bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk. Daar bouwen ze aan de Hinkley Point C centrale, die inmiddels 22 miljard euro kost en nog steeds niet draait. Het kernafval dat zo’n centrale produceert moet ook veilig opgeborgen worden. Ook dat kost miljarden.

Het duurt lang

Het duurt ongeveer 15 jaar tot een nieuwe kerncentrale draait. Dat is veel te lang, want we moeten nú beginnen met klimaatactie. Door deze lange bouw-duur beginnen ondernemers ook niet aan het bouwen van een nieuwe kerncentrale.

Het is niet zonder risico

De kans dat er iets misgaat is niet heel groot. Maar áls er iets misgaat, zijn de gevolgen enorm. Bovendien draait de samenleving ervoor op.

We willen dat het energiesysteem zo goedkoop en schoon mogelijk is. Daarom is kernenergie nu geen optie voor D66. Mocht in de toekomst blijken dat kernenergie wel op een schone, goedkope en veilige manier kan, staan we daar zeker voor open.

In deze video D-bunked Matthijs Sienot fabels over kernenergie.

D66-Kamerlid Matthijs Sienot D-bunked de fabels over kernenergie.