Kernenergie: nu niet

Wat D66 vindt van kernenergie vraagt om een verhaal met een paar komma’s. Want op zichzelf is kernenergie een duurzame energiebron. Het stoot heel weinig CO2 uit en levert veel energie op. Daarmee lijkt het een bron die heel goed te gebruiken is op weg naar een schone aarde. Maar er zijn ook veel nadelen en bezwaren. Als deze nadelen door technologische vooruitgang zijn weggenomen, staan wij open voor kernenergie.

Eén geruststelling: Uit diverse recente studies blijkt dat kernenergie voor Nederland niet nodig is voor een schoon, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem.

Een nieuwe kerncentrale bouwen is heel erg duur. Dat zien we bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk. Daar bouwen ze aan de Hinkley Point C centrale, die inmiddels 22 miljard euro kost en nog steeds niet draait. Het kernafval dat zo’n centrale produceert moet ook veilig opgeborgen worden. Ook dat kost miljarden.

Ook in Nederland is het nu mogelijk voor een marktpartij een kerncentrale te bouwen en openen. Mits ze verantwoordelijkheid nemen voor de ontmanteling en langdurige opslag van het kernafval. Op dit moment is er nog geen bedrijf dat deze investering aandurft.

Het duurt ongeveer 15 jaar tot een nieuwe kerncentrale draait. Dat is veel te lang, want we moeten nú beginnen met klimaatactie. Door deze lange bouw-duur beginnen ondernemers ook niet aan het bouwen van een nieuwe kerncentrale.

De kans dat er iets misgaat is niet heel groot. Maar áls er iets misgaat, zijn de gevolgen enorm. Bovendien draait de samenleving ervoor op.

Wat belangrijk is…

De wetenschap gaat onvermoeibaar verder met onderzoek naar betere vormen van kernenergie, zoals thorium, kernfusie en kleine centrales. Dat onderzoek steunen we.

Met het oog op de grote klimaat-uitdagingen waar we voor staan, houden we desalniettemin een open vizier op ontwikkelingen in deze technologie.

In deze video D-bunked Matthijs Sienot fabels over kernenergie.

Beeld: D66-Kamerlid Matthijs Sienot D-bunked de fabels over kernenergie.