Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

vrijdag 6 juli 2012

Kandidatenlijst D66 vrijwel ongewijzigd

Pia Dijkstra enige stijger

De kandidatenlijst van D66 voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september is vandaag definitief vastgesteld. De lijst is nagenoeg ongewijzigd gebleven. De leden van D66 hadden in de periode van 22 juni tot 5 juli de mogelijkheid op basis van een advieslijst digitaal te stemmen over de volgorde van de kandidaten. De leden konden die lijst amenderen of geheel vervangen. In totaal bracht ruim 25% van de kiesgerechtigde D66-leden zijn stem uit.

Vijf kennismakingsavonden in het land

De advieslijst was opgesteld door partijvoorzitter Ingrid van Engelshoven, lijsttrekker Alexander Pechtold – beide gekozen door de leden – en Rudi van Nieuwenhoven, voorzitter van de Talentencommissie van D66. De afgelopen twee weken hebben de leden van D66 tijdens vijf bijeenkomsten overal in het land kennis kunnen maken met alle kandidaat-Kamerleden. Die bijeenkomsten vonden plaats in achtereenvolgens Den Haag, Amersfoort, Amsterdam, Groningen en Tilburg.

Vertrouwen

Partijvoorzitter Ingrid van Engelshoven: “Ik ben verheugd te zien dat in onze partij brede steun is voor de kandidaten en de volgorde waarin zij op de lijst staan. Met deze ploeg en de steun van onze leden gaan we eensgezind de campagne in.” Ook D66-lijsttrekker Alexander Pechtold is blij met het vertrouwen van de leden in de kandidatenlijst: “Samen met de talentencommissie hebben we er alles aan gedaan een evenwichtige lijst op te stellen. Ik ben blij dat de leden zich daarin herkennen. Ik heb ongelooflijk veel zin om samen met alle kandidaten de campagne in te gaan. Hoe meer D66-kandidaten er op 12 september in de Kamer worden gekozen, hoe beter wij in staat zijn Nederland weer vooruit te brengen.”

Pia Dijkstra

De leden besloten Pia Dijkstra een plek hoger te zetten, op plek 9. Bij de lijst voor de vorige verkiezingen werd zij door de leden ook al hoger gezet, toen van plek 16 naar 13.

Bekijk de definitieve lijst en het proces verbaal van de Landelijke Verkiezingscommissie.