Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

zaterdag 16 april 2016

Kandidaat-lijsttrekker Pechtold: “Weg met hokjesmaatschappij”

D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold heeft zich op het D66-congres kandidaat gesteld voor het lijsttrekkerschap van D66 bij de komende Tweede Kamerverkiezingen.

Op het D66-congres in Arnhem schetste hij de uitdagingen van een volgend kabinet: zorgen voor gelijke kansen in het onderwijs, meer mensen aan een vaste baan helpen, vergroening van de economie en hervorming van de pensioenen. Pechtold: “Er wachten grote opdrachten. Die alleen kans van slagen hebben met een stevig D66 in een stabiele, betrouwbare regering. Dat is een opdracht waar ik graag ja tegen zeg.”

Hokjesmaatschappij

Pechtold wil af van wat hij de “hokjesmaatschappij” noemt. “In een levendige democratie verstoppen mensen zich niet voor andere meningen en ideeën. Anders vervreemd je van de ander. Die vervreemding begint met denken in stereotypen. Dan zie je al snel geen individuen meer, maar groepen, die als anders en in het slechtste geval als minderwaardig of als vijand worden weggezet. In mijn Nederland zijn we niet bang voor botsende individuen en schurende culturen. Mijn Nederland is geen vat vol nostalgie, maar een belofte voor de toekomst. Geen gesloten bastion, maar een open samenleving. Mijn Nederland is een rechtvaardig land. Ik zal nooit meegaan in de nieuwe politieke correctheid, die alles wat niet eigen is buiten de deur wil houden, alles wat Europa heet of buitenlander is hardvochtig en met wantrouwen bejegent.”

Conservatieve angst

Pechtold is bezorgd over de groeiende onvrede en boosheid onder mensen, maar ziet daarin ook een kans. “Hoe onbeholpen soms ook, ik zie in boosheid vooral betrokkenheid. De roep van veel mensen om gehoord te worden mag nooit smoren in conservatieve angst mensen écht invloed te geven. Het is mij veel waard iedereen erbij te houden, deze mensen met alles wat ik in me heb te overtuigen. Anders laten we hen in handen van iemand die met z’n nepparlement en z’n neprechters ons democratische stelsel in elkaar wil laten donderen. Dat nooit!”

‘Bang verliezer’

Pechtold hekelde in zijn toespraak de manier waarop premier Rutte met de uitslag van het referendum omgaat. “De premier toont zich een bang verliezer. Nu niet vertragen, geen cordon sanitaire om de mening van de kiezer, niet uitstellen of eronderuit kruipen. Maak tempo. Wacht niet tot na het voorzitterschap, maar benut dat voorzitterschap zelfbewust.” Pechtold vindt dat Rutte recht moet doen aan de uitslag. “Een ‘nee’ is niet te vertalen met het verschuiven van een komma of een punt. Dat is de les van het grondwetreferendum van 2005.”

Lees hier de hele speech terug

Nu is het moment.

Word nu lid