Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 12 juni 2018

Kamervragen Alexander Pechtold over de G7-top en Trump

Vandaag stelde D66-leider Alexander Pechtold mondelinge vragen aan minister-president Mark Rutte over de G7-top en het intrekken van de slotverklaring door president Trump. Lees zijn inbreng hier terug.

Voorzitter,
Een week na de verkiezing van Trump riep ik de premier naar de Kamer. Hij had de president-elect gebeld en stelde ons gerust. Wij konden in Europa rustig gaan slapen. Na het gesprek schreef hij: ‘Ik zie ernaar uit om de komende periode samen met Donald Trump verder te werken aan een veilige en welvarende wereld en aan een sterke relatie tussen de VS en de EU.’ Mooie ambitie.

Maar hier staan we dan. Bijna twee jaar later. Een veilige wereld? Amerika trekt zich terug uit de Iran-deal. Zegt het klimaatakkoord van Parijs eenzijdig op. Zaait twijfel over de toekomst van de NAVO. Een welvarende wereld? Amerika bedreigt zo’n beetje al zijn bondgenoten met handelsoorlog. Een sterke relatie tussen de VS en de EU? De EU wordt niet uitgezonderd van Amerikaans protectionisme. Trump zelf laat geen kans onbenut om te laten merken dat hij niets heeft met onze basiswaarden van democratie, vrijheid en respect voor het recht en de menselijke waardigheid.

Voorzitter,
Met Brexit en de verkiezing van Trump werd de naoorlogse wereldorde fragiel. Na het uiteenvallen van de G7 lijkt die orde definitief te bezwijken. Morgen spreekt de premier in het Europees Parlement. Ik hoef niet opnieuw voor te kauwen wat de premier moet zeggen. Op zijn congres gaf hij zelf een mooie aftrap. Hij zei: ‘De toekomst voor Nederland ligt in de EU’. Dat mag niet bij een belofte blijven voor alleen zijn partijleden. De vraag die vandaag voor ligt is: Blijven wij het land dat altijd op de rem trapt in de Europese Unie, of pakt de premier het stuur? Ik roep op: toon nieuw Nederlands leiderschap in Europa.

En ik heb nog een aantal concrete vragen:

• Is het vanaf nu verleden tijd met Meneer Nee?
  • Voegen we ons bij Merkel en Macron in het Nederlands belang?
  • Is hij het eens met Merkel dat Europa nu zijn eigen lot moet bepalen?
  • Is hij het een met Macron eens dat we nu tempo moeten maken met solidariteit in de eurozone?
  • Gaat de premier pleiten voor modernisering en verhoging van het Europees budget?
  • Gaat de premier het belang van onze energieonafhankelijkheid van Rusland benadrukken?
  • Én blijft deze premier strijden voor onze vrijzinnige waarden, niet alleen in maar ook met Europa?

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.