Blijf op de hoogte van D66

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste nieuwsberichten op basis van jouw interesses.

dinsdag 26 juni 2018

Kamervragen Joost Sneller over de aanval op de Telegraaf

Vandaag stelde ons Kamerlid Joost Sneller Kamervragen over de aanval op de Telegraaf aan minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Lees zijn inbreng bij het vragenuurtje hier terug.

Voorzitter,
Ik werd vanochtend wakker met vreselijke beelden: een uitgebrand busje dat half  uit de pui van het hoofdkantoor van de Telegraaf steekt. Ik ben geschokt door de aanval op deze krant. En daarmee op de vrije pers. Ik kan me alleen maar indenken hoe dit voor de medewerkers van de Telegraaf is. Ik wil hen vanaf deze plek veel sterkte wensen en heb veel respect voor de reactie van de hoofdredactie: “Wij laten ons niet intimideren.” De politie heeft deze aanval vanochtend adequaat opgepakt. Wat kan de minister in deze fase zeggen over de daders en de intentie?

Maar, voorzitter. Ik ben niet alleen geschokt, ik ben ook gefrustreerd! Want het gaat hier niet om een incident, maar om een trend.Vorige week was het een antitankwapen bij het hoofdkantoor van Panorama. Nederlandse journalisten John van den Heuvel en Paul Vugts lopen al maanden met permanente bewaking. Dit zijn taferelen die niet in een open samenleving als Nederland thuishoren. De vraag is wat wij er tegenoverstellen. We kunnen nooit 100% uitsluiten dat kwaadwillenden een aanval plegen. Maar het is onze democratische plicht om meer te doen dan nu gebeurt. Net als de Nederlandse Vereniging voor Journalisten pleit D66 al ruim een jaar voor een speciale, beschermde status voor journalisten. Zoals politieagenten en hulpverleners die ook hebben.

Zodat aangiftes altijd worden opgenomen. Altijd opsporingsonderzoek wordt ingesteld. En straffen verhoogd worden. In een hoorzitting die de Kamer eerder dit jaar op mijn initiatief organiseerde, kregen we de noodzaak van deze maatregel op indringende wijze te horen. Is de minister bereid deze maatregel nu eindelijk te omarmen? Het is morgen precies een jaar geleden dat mijn fractiegenoot Jan Paternotte op deze plek stond.

Juridische bescherming voor journalisten onder de Wet bronbescherming is wel mogelijk. Waarom is hun verdere fysieke bescherming dan niet mogelijk?Aan de Minister om dit te definiëren. In de recente brief schrijft de Minister in gesprek te zijn, maar er worden nog geen concrete stappen gezet. Natuurlijk stoppen regels niet iedere gek die op een gebouw wil inrijden, maar de mensen moeten er wel vanuit kunnen gaan dat de politiek er alles aan doet om bedreigde beroepsgroepen, zoals óók journalisten, te beschermen.

De Minister ziet de urgentie niet. Hij ziet blijkbaar niet dat deze beroepsgroep met gevaren en risico’s hun werk doen. In een land als Nederland, waar wij de persvrijheid goed geregeld moeten hebben, moet hun bescherming juist topprioriteit zijn. En het is ook niet voor het eerst dat dit probleem wordt aangekaart:De journalisten trokken zelf vorig jaar al aan de bel met het rapport ‘een dreigend klimaat’ van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten. En D66 onderschreef toen al hun oproep om deze beroepsgroep betere en duidelijkere wettelijke bescherming te bieden.

Erkent de Minister de noodzaak van deze bescherming voor journalisten? Welke maatregelen is hij bereid te nemen? Is de Minister het ermee eens dat de enige oplossing is om de Veilige Publieke Taak-aanpak te gebruiken, zodat journalisten dezelfde status en bescherming krijgen als agenten en hulpverleners?

Media & cultuur

Kunst en cultuur zijn essentieel voor de Nederlandse samenleving. Het dient als bron van creativiteit en houdt de samenleving een spiegel voor. Voor D66 draagt een stevige en creatieve kunst- en cultuursector bij aan een open en verbonden Nederland.

Vrije en diverse media vormen een onlosmakelijk onderdeel van een bloeiende samenleving en een werkende democratie. Het kritische en beschouwende oog is noodzakelijk voor het controleren en ter verantwoording roepen van de macht.