Blijf op de hoogte

dinsdag 3 december 2013

Kamer wil altijd oordeel door toezichthouder inlichtingendiensten

Een meerderheid van de Kamer  stemt in met het voorstel van D66-Kamerlid Gerard Schouw dat  de toezichthouder op de Nederlandse inlichtingendiensten (CTIVD) zich niet mag onthouden van een oordeel over de rechtmatigheid van de werkzaamheden van de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten (AIVD en MIVD). Schouw: “Uit stukken blijkt dat de CTIVD met regelmaat geen oordeel velt over of de AIVD en de MIVD zich wel of niet aan de wet houden. Dit mag wat D66 betreft in de toekomst niet meer gebeuren.  De toezichthouder moet altijd oordelen. Een ruime meerderheid van de Kamer inclusief de PvdA is die mening ook toegedaan.”

Onderzoek

Daarnaast wil de D66’er dat onderzocht wordt hoe vaak en waarom dit in het verleden is gebeurd. De commissie Dessens bracht gisteren een adviesrapport uit over het verruimen van de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten. Daarin stellen zij ook dat de rol van de CTIVD moet worden uitgebreid. Maar dit is voor het Kamerlid niet voldoende. “De commissie Dessens en het Kabinet willen graag snel over de gang van zaken tot op heden heen stappen. Dit terwijl het nog onduidelijk is wat er de afgelopen jaren is gebeurd. En de belangrijkste vraag die nog open staat is; hebben de AIVD en MIVD de wet overtreden of niet? Eerst opheldering en het toezicht op orde, dan pas stappen vooruit maken.”

Rob Jetten

Hi,