Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 8 juli 2014

Kabinet voert motie-Engels uit voor het moderniseren van de Grondwet

De motie van D66-senator Hans Engels om in de grondwet op te nemen dat Nederland een democratische rechtsstaat is, wordt uitgevoerd door de regering. Dat zegt Minister Plasterk in zijn brief aan de Eerste Kamer.

Democratische rechtsstaat

Een verwijzing naar de fundering van onze democratische rechtsstaat ontbreekt nu in de Grondwet. Het voorstel van senator Engels zorgt ervoor dat de democratische rechtsstaat op herkenbare wijze terug te lezen is in de Grondwet. Engels: “Dat in de Grondwet van een moderne democratische staat elke verwijzing naar de fundering daarvan ontbreekt is in mijn ogen een ernstige lacune in het constitutionele recht.”

Grondwetswijziging

De regering vindt het nu ook passend de kernbeginselen democratie en rechtsstaat en de grondrechten te expliciteren en wil het voorstel van Engels gaan uitvoeren. De regering zal een voorstel indienen tot wijziging van de Grondwet, in die zin dat er een algemene bepaling voorafgaand aan artikel 1 zal worden toegevoegd, luidende: «De Grondwet waarborgt de democratie, de rechtsstaat en de grondrechten.» Dit voorstel wordt in het voorjaar van 2015 ingediend. “Het wordt tijd dat Nederland echt democratisch wordt, zodat hier ook rechten aan ontleend kunnen worden”, aldus Engels.

Nu is het moment.

Word nu lid