Blijf op de hoogte!

donderdag 2 februari 2017

Kabinet, bondgenoten, roep Trump nu tot de orde

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma wil dat het kabinet onmiddellijk contact zoekt met Europese bondgenoten om te voorkomen dat de sancties tegen Rusland door president Trump worden verlicht. De D66’er wijst erop dat pro-Russische rebellen de strijd in Oekraïne opvoeren sinds het aantreden van Trump.

Agressiever

Vandaag maakte de regering Trump bekend dat het de sancties tegen Rusland gaat verlichten, zonder dat Rusland hiervoor iets terug doet. De Amerikanen versoepelen de financiële sancties tegen de FSB (de Russische geheime dienst) die werden ingesteld nadat bekend werd dat de Russische overheid met hacks de Amerikaanse verkiezingen probeerde te manipuleren. Sjoerdsma: “Dit is een volstrekt verkeerd signaal aan Poetin. Rusland is agressiever in Oost-Europa sinds Trump is ingezworen. Het westen moet nu verenigd zijn tegenover deze Russische agressie. Rutte moet direct in actie te komen en niet zoals eerder een afwachtende houding aan te nemen. Dit raakt onze belangen, onze veiligheid en onze waarden. Laat Europa dit met één krachtige stem bepleiten in Washington.”

Defensie versterken

Trump lijkt in zijn eerste weken de sterke band tussen Europa en de Verenigde Staten in te ruilen voor een nauwere band met Moskou. Deze week viel een adviseur van Trump de Euro en Duitsland aan, omdat Duitsland de euro te goedkoop zou houden en zo meer zou kunnen exporteren. Ook relativeerde de nieuwe president de NAVO. “Je kunt veel van Trump zeggen, maar niet dat hij zich niet aan zijn beloftes houdt. Dit betekent weinig goeds voor Nederland en onze Europese bondgenoten nu Rusland en  Turkije aan onze oostgrens zich steeds dictatorialer en offensiever opstellen. De komende jaren moeten we onze Nederlandse en Europese defensie versterken.”