Blijf op de hoogte van D66

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste nieuwsberichten op basis van jouw interesses.

zondag 1 juli 2018

Jaarrekening 2017: D66 luidt nieuwe fase in

2017 was een fantastisch jaar voor D66. Het stond in alle opzichten in het teken van groei. In zetels, in leden, financieel en professioneel.

Trots op bewindslieden

D66 trad voor het eerst in 12 jaar weer toe tot het kabinet, met maar liefst vier vrouwen en twee mannen. Wij verwachten dat wij namens alle leden spreken als wij melden heel trots te zijn op Kajsa Ollongren, Sigrid Kaag, Ingrid van Engelshoven, Stientje van Veldhoven, Wouter Koolmees en Menno Snel als ‘onze’ bewindspersonen. Het landelijk bestuur spreekt graag zijn erkentelijkheid en lof uit over het uithoudingsvermogen van het onderhandelingsteam onder leiding van Alexander Pechtold en Wouter Koolmees, dat tot dit mooie resultaat heeft geleid.

Enthousiasme en betrokkenheid vereniging

Dat resultaat kon niet worden geboekt zonder een uitstekende verkiezingscampagne. Het bestuur uit zijn diepe dank voor het onvermoeibare werk dat de afdelingen en het landelijke campagneteam  – en niet te vergeten de medewerkers van het landelijk bureau – onder leiding van Sjoerd Sjoerdsma in de Tweede Kamerverkiezingen hebben gestoken. Over het resultaat kunnen we als partij alleen maar heel tevreden zijn.

Het bestuur heeft met plezier gezien dat al onze campagnevrijwilligers na de Tweede Kamerverkiezingen met veel enthousiasme doorgeschakeld hebben naar de volgende campagne; die van de Gemeenteraadsverkiezingen. In dat kader is het vermeldenswaardig dat D66’ers door het hele land letterlijk honderden andere D66’ers getraind hebben in campagne-, raadsleden- en wethoudersvaardigheden. Het enthousiasme en de betrokkenheid in de partij is  onverminderd groot.

Strategisch plan

2017 was ook het jaar waarin het bestuur een nieuw strategisch plan heeft ontwikkeld. Met dit innovatieplan in de hand bouwen we de komende jaren aan verbinding met de samenleving zodat D66 ook in de toekomst een beweging van betekenis blijft in het politieke en maatschappelijke landschap.

Financieel

Ook financieel heeft D66 een uitstekend jaar gedraaid. Ondanks de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen eindigen we ruim in de positieve cijfers. Dit is te verklaren uit ledengroei (dus meer contributie) en meer Kamerzetels (met een hogere landelijke subsidie als gevolg). We gaan verstandig met deze ruimte om: we hebben meerjarige afspraken gemaakt om te sparen voor de campagnes die komen gaan en we versterken het financiële weerstandsvermogen van de partij.

Al met al kunnen wij met recht zeggen dat D66 zich op het moment steeds professioneler organiseert en zelfbewust positie inneemt in de samenleving. Nog genoeg te doen, maar: de toekomst is groen!

De volledige jaarrekening 2017 van D66 vindt u hier.