Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 7 maart 2018

Wat is de wiv precies en waarom is D66 voorstander?

Aankomende weken gaat Kees Verhoeven in debat met tegenstanders van de wiv. Maar wat is de wiv precies en waarom is D66 voorstander? Lees hieronder meer!

Wat is de wiv?

Grote kans dat je gesprekspartner niet over de wet op de inlichtingendiensten en veiligheidsdiensten (wiv) begint, maar over de ‘sleepwet’. Daarom goed om even te weten waar het precies over gaat. De huidige wivstamt nog uit de tijd dat we snake speelden op een oude Nokia. Die liep dus ver achter op de digitale realiteit van vandaag en ging uit van communicatie via satelliet en zendmast, niet via internetkabels onder de grond. Met de nieuwe wet hebben onze inlichtingendiensten dezelfde bevoegdheid voor die internetkabels, als ze hebben voor communicatie over de telefoon en via satellieten. Het is dus een broodnodige modernisering van de wet.

Waarom is dat nodig?

Zonder deze wet kunnen diensten als de AIVD in dit digitale tijdperk hun belangrijke werk niet doen. Het gaat voorbij aan de romantiek uit de eerste James Bond films, maar het gaat wel degelijk over het voorkomen van terroristische aanslagen, die een reëel gevaar vormen in heel Europa. Over onze nationale veiligheid. Over onze militairen die we veilig moeten houden op missie in het buitenland en over spionage en cybercriminaliteit waar we onszelf tegen moeten beschermen. Daarvoor hebben veiligheidsdiensten wel moderne middelen nodig. Tegelijkertijd zorgt de wiv dat de diensten gebonden zijn aan strenge eisen bij hun belangrijke werk. De wet stelt duidelijke voorwaarden aan het inlichtingenwerk. Voorheen deden de diensten hun geheime werk zonder enig wettelijk kader. Ook die tijd is gelukkig voorbij.

En hoe zit dat dan met privacy?

Toen de wet in 2016 werd besproken in de Tweede Kamer, maakte D66 zich zorgen over privacy. Dat ging bijvoorbeeld om de mogelijkheid om willekeurig en massaal gegevens van mensen te verzamelen. Daarom hebben we in het regeerakkoord dit geregeld: van een zogenaamd sleepnet ‘ kan, mag en zal geen sprake zijn’. De AIVD mag niet zomaar bij iedereen rondneuzen. Alleen aan de hand van strenge selectiecriteria, zo gericht mogelijk en alleen als het echt noodzakelijk is. Overigens komt dat de effectiviteit van het inlichtingenwerk en dus onze veiligheid ten goede: door ongericht en massaal data te verzamelen zou je een enorme datahooiberg krijgen waarin geen speld meer te vinden is. Bovendien is veel informatie die jij online verstuurd versleuteld (en dus niet in te zien). Toch kan het zo zijn dat jij onbedoelde bijvangst bent van een onderzoeksopdracht naar iemand. Dan is de kans uiterst klein dat die gegevens ook echt bewaard of bekeken worden. Bij de eerste filtering wordt al direct ongeveer 98% van de data verwijderd. Tenslotte moet de AIVD ook vooraf toestemming vragen aan de minister, die daarbij weer gecontroleerd wordt een onafhankelijke commissie bestaande uit twee oud-rechters en een technische expert. Naast deze toets vooraf is er ook het structurele toezicht achteraf door de CTIVD. Deze kritische toezichthouder kan in alle data en dossiers van de diensten meekijken en vormt op basis daarvan een openbaar oordeel. Er zijn weinig landen waar de diensten zo scherp gecontroleerd worden.

Dus D66 is nu voor de wiv?

Ja, D66 voert tijdens het referendum campagne voor de wiv. Ruim een jaar geleden, na uitgebreide behandeling in de Tweede en Eerste Kamer, stemde D66 tegen de wet. Desondanks werd de wet met 120 voorstemmen aangenomen en was de nieuwe wiv een feit.  Door de gemaakte afspraken in het regeerakkoord hebben we er nu alsnog voldoende vertrouwen  in dat de wiv zal leiden tot een gebalanceerde inlichtingenpraktijk. Door deze afspraken is het ergste pijnpunt uit de wet (geen sleepwet) en hebben we grip gekregen op de uitvoering en navolging door de diensten (onafhankelijke evaluatie na twee jaar). De komende jaren zal D66 in de Kamer en in het kabinet de wiv nauwlettend in de gaten houden en de balans tussen veiligheid, vrijheid en privacy bewaken. Zoals je van onze partij mag verwachten.

Lees ook dit interview met Kees Verhoeven op Tweakers.nl

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.