Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

donderdag 20 september 2018

Investeer 25 miljoen in kunstmatige intelligentie

D66 vindt dat het kabinet 25 miljoen euro moet investeren in kunstmatige intelligentie, dat staat in ons actieplan

Kamerlid Kees Verhoeven: “Kunstmatige intelligentie biedt enorme kansen. Het kan verschillende vormen van kanker sneller opsporen, en stuurt hulprobots en zelfrijdende auto’s aan. We moeten zorgen dat we die kansen grijpen, maar ook de keerzijdes het hoofd bieden. De politiek kan niet langer langs de zijlijn staan.”

Volgens D66 heeft staatssecretaris Keijzer veel te weinig aandacht voor kunstmatige intelligentie (KI). Daarom heeft Kamerlid Verhoeven een actieplan opgesteld.

Stimuleer talent

Om de economische kansen van KI te kunnen grijpen en de Amerikaanse en Chinese dominantie het hoofd te bieden, moeten we investeren in talent en werknemers omscholen. Alleen op die manier zijn mensen voorbereid op de banen van de toekomst.

Stel ethische richtlijnen op

Kunstmatige intelligentie maakt veel ethische beslissingen, daar moeten richtlijnen voor komen. Bij zelfrijdend vervoer is de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen in een ongeluk een goed voorbeeld. Hetzelfde geldt voor KI-wapens die defensie gebruikt. In welke situatie gebruik je ze en wanneer niet? De overheid kan dit soort dilemma’s vooruithelpen met ethische richtlijnen.

Richt een algoritme-waakhond op

Een algoritme-waakhond moet alle algoritmes (rekenformules) en hun datasets controleren, van overheden én bedrijven. Op die manier kan discriminatie en privacy-schending voorkomen worden. D66 wil ook dat er onderzoek naar eXplainable AI wordt gedaan. Dit zijn KI-systemen die hun eigen keuzes uitleggen, zodat iedereen ze kan controleren.

Zorg voor krachtig toezicht

We moeten de KI-diensten van Google en Microsoft toetsen, om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Deze bedrijven kunnen namelijk via internet hun eigen diensten bevoordelen. De Autoriteit Consument en Markt krijgt vanuit het kabinet een speciaal team dat zich richt op eerlijke digitale markten, maar een plan van aanpak ontbreekt tot nog toe.

Ondernemen & innoveren

Nederlanders ondernemen, innoveren en handelen. Zij trekken met vertrouwen de wereld in. Ondernemende Nederlanders staan te trappelen. Hun kansen liggen voor het grijpen: in handel met opkomende economieën, in schoner en slimmer produceren, in dienstverlening, in gezondheidszorg en in innovatie.