Nederlanders in het buitenland kunnen voor het eerst stemmen voor de Eerste Kamer.

Van een motie op het D66 partijcongres in 2015, naar een stembiljet op 15 maart 2023. Dit jaar kunnen Nederlanders in het buitenland voor het eerst invloed uitoefenen op de samenstelling van de Eerste Kamer. D66 is trots om aan de wieg van deze grondwetswijziging te staan, en hiermee een democratisch tekort op te heffen.

Hoe werken deze verkiezingen?

Tijdens de Provinciale Statenverkiezingen, stemmen Nederlanders op leden van de Provinciale Staten. Tegelijkertijd stemmen Nederlanders in het buitenland op kandidaten van het Kiescollege niet-ingezetenen. Dit is een nieuwe, en extra provincie bestaande uit Nederlanders buiten Nederland. De gekozen leden van dit Kiescollege zullen samen met de verkozen leden van de Provinciale Staten stemmen op de kandidaat Eerste-Kamerleden.

Wie zijn de D66 kandidaten?

De D66-kandidatenlijst van het Kiescollege niet-ingezetenen laat zien dat onze leden over de hele wereld wonen. Als actieve D66ers voeren zij campagne over het belang van dubbele nationaliteit, toegang tot consulaire dienstverlening en Nederlands onderwijs in het buitenland. Meer weten over onze kandidaten? Maak hier kennis met ons team.

Ik ben Nederlander in het buitenland, hoe kan ik stemmen?

Maak gebruik van je stemrecht en registreer je hier vóór 1 februari!

Ik ken Nederlanders in het buitenland, wat kan ik doen?

Deel dit bericht, vertel dat deze verkiezingen eraan komen en zorg dat zij zich registreren voor de verkiezingen.

Lijkt het je leuk om te helpen met de campagne? Meld je aan via [email protected]

Beeld: D66