Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 23 oktober 2013

Initiatiefwet verwijsrecht euthanasie ingediend

D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra gaat vandaag samen met Linda Voortman (GroenLinks) hun initiatiefwetsvoorstel bij de Raad van State indienen om het verwijsrecht voor euthanasie wettelijk vast te leggen.

Kwaliteit van leven

In de praktijk blijkt niet elke arts een verzoek om euthanasie te willen toetsen. Artsen zijn soms bang voor juridische gevolgen wanneer ze meewerken aan een euthanasie procedure. Ook kan er sprake zijn van een gewetensbezwaarde arts, waarbij het tegen godsdienstige opvattingen in gaat. Voor patiënten blijft het onduidelijk waarom de arts niet meewerkt en ze worden niet verder geholpen. Soms resulteert dat in patiënten die overgaan tot zelfeuthanasie. Dijkstra: “Voor veel mensen gaat welzijn boven levensverlenging. Wij willen dat mensen met uitzichtloos en ondraaglijk lijden niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Het is wat mij betreft ontoelaatbaar dat een euthanasie-verzoek van een patiënt niet wordt getoetst.”

Zelfbeschikking

D66 en Groenlinks vinden dat daarmee de keuzevrijheid van patiënten nog te weinig beschermd wordt. Een euthanasieverzoek moet in elk geval getoetst worden. Voortman: “De zelfbeschikking van mensen is in het geding als een arts een verzoek niet in behandeling wil nemen. Met onze wet mogen artsen nog steeds bezwaren hebben tegen euthanasie, maar het geeft mensen de garantie dat hun laatste wens ook daadwerkelijk beoordeeld wordt. In zo’n moeilijke levensfase kan je mensen niet in de kou laten staan.”

Gelijke rechten op toetsing

Het voorstel verplicht een arts nooit om mee te werken aan euthanasie. Dijkstra: “Verwijzen is iets anders dan meewerken. De eventuele euthanasie door de arts waarnaar verwezen is moet nog steeds aan de zorgvuldigheidscriteria voldoen. Aan die zorgvuldigheidscriteria veranderen wij dus niets, het gaat ons louter om het in behandeling nemen van het verzoek. Nu geldt bovendien voor iedere arts al de morele verplichting om dit te doen, dit wetsvoorstel wil hier een ‘echte’ verplichting van maken. Op deze manier wordt iedereen hetzelfde behandeld en ben je niet afhankelijk van hoe je huisarts hier mee omgaat.”

Stijging

Sinds 2002 is euthanasie bij wet geregeld, het aantal meldingen stijgt sindsdien. In 2006 waren het er 1923, in 2012 waren er 4188 meldingen. Dat is 13% meer dan in 2011. In het merendeel van de gevallen, 3251, ging het om kanker. De grote toename van het aantal meldingen is grotendeels toe te schrijven aan deze ziekte.