Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 7 juni 2018

Inbreng Kamerlid Rob Jetten bij het gasdebat

Vandaag debatteert de Tweede Kamer met minister Eric Wiebes over de gaswinning in Groningen. Lees de inbreng van Tweede Kamerlid Rob Jetten hier terug.

Voorzitter,
In maart nam dit kabinet een historisch besluit. We stoppen helemaal met gaswinning uit het Groningerveld. We nemen de oorzaak van de bevingen helemaal weg. De enige manier om de veiligheid van Groningers echt te garanderen. Die afbouw van de gaswinning kan snel gaan, zo meldt de minister. We kunnen de winning binnen 2,5 jaar halveren. En zitten veel sneller dan gedacht op nul! En laat mij helder zijn naar de NAM: financiële compensatie voor gas dat in de grond blijft zitten is onbespreekbaar.

Voorzitter, als ik zie hoe snel we de gaswinning kunnen verlagen dan geeft me dat een dubbel gevoel. Ik ben blij dat we binnen twee jaar resultaten kunnen boeken. Maar bij mij, en bij veel Groningers die ik spreek, leeft ook ongeloof. Waarom kan het nu wel? Waren deze opties echt niet eerder in beeld? Hoe kan het dat de vorige minister maar bleef hameren op leveringszekerheid Ik hoor graag hoe deze minister daar tegenaan kijkt.

Voorzitter, dan de versterking. Dat we gaan stoppen met gaswinning is een goed besluit voor een veilige toekomst, maar Groningers die al schade hebben, hebben daar nu niets aan. Zij willen terecht dat schades fatsoenlijk worden afgehandeld. En dat onveilige huizen gewoon worden versterkt. En dat gaan we doen! Zonder de NAM, met de regio, voor de Groningers

Voorzitter, door te stoppen met gaswinning, halen we de oorzaak van de aardbevingen weg. Maar die bevingen stoppen niet van de een op de andere dag. In Den Haag is misschien teveel gedacht: “We stoppen met gas winnen en dan is het goed”. Maar dat is het niet. Daarvoor is er teveel gebeurd. Is er teveel onzekerheid. Zijn er teveel beloftes gedaan. Bovendien waarschuwt het KNMI dat er nog jaren risico’s zijn. En dat de klappen zwaarder kunnen worden. D66 wil daarom dat we doorgaan met het versterken van Groningen. Elk onveilig huis in Groningen moet worden versterkt. De vraag is niet of, maar hoe. Kan de minister dat nogmaals bevestigen?

Groningers stellen mij ook de vraag: Waarom is de verlaagde gaswinning überhaupt relevant voor de vraag HOE we gaan versterken? Mijn antwoord is: Ik hoop dat de versterking minder ingrijpend kan. Dat we minder huizen hoeven te slopen. De ziel van cultuurhistorische plekken beter kunnen behouden. Gezinnen minder lang uit huis hoeven voor de versterking van hun thuis. Maar we doen wat nodig is!

Speciale aandacht is er, terecht, voor de groep van 1588 woningen. Een groep waarvan ik bij veel mensen thuis ben geweest. Stel je voor dat je één van die gezinnen bent. Je hebt allerlei inspecteurs over de vloer gehad. Je hebt je kinderen moeten vertellen dat hun huis niet veilig is. En nu moet je wéér langer wachten op het versterkingsadvies. Dat uitstel leidt tot onrust, wantrouwen en stress. Je bent het wachten helemaal zat! En dat begrijp ik volkomen. Daarom vraag ik de minister: Kan hij deze gezinnen direct na 1 juli duidelijkheid geven over wat er met huis gebeurd? Sloop-nieuwbouw of versterken? De inwoners van huizen die in de batch 1588 zitten worden geconfronteerd met onzekerheid. Ziet het kabinet niet, los van versterking uit veiligheidsoogpunt, ook nog op andere gronden reden om iets voor deze mensen te doen? D66 wil dat de minister met de regio afspraken maakt zodat ook die huizen aangepakt kunnen worden, waarbij de Groningers zélf de regie voeren over de aanpassingen aan hun huis.

Voorzitter, Naast de 1588 woningen, is er ook nog een derde groep met 1581 huizen. De inspecties liepen al, maar de engineering werd onlangs door EZK ‘gepauzeerd’. Onverstandig en onnodig verontrustend. Ik ben dan ook opgelucht dat de minister zich door de regio heeft laten overtuigen om toch door te gaan met het doorrekenen van elke woning. De afgelopen weken is er veel gebeurd. Dat heeft het vertrouwen in de versterking geen goed gedaan. Het bestuurlijk overleg liep vast. De NCG is opgestapt. En de NAM lijkt nog altijd teveel invloed te hebben.

De opdracht voor de minister is helder: Zet de NAM ook bij de versterking volledig op afstand. Verbeter de samenwerking met gemeenten, provincie en bewonersorganisaties. En stel met de regio een nieuwe NCG aan die voldoende mandaat heeft om resultaten te kunnen boeken voor de Groningers. Alleen dit zorgt voor een versterkingsoperatie van en voor de Groningers.

Voorzitter, ik rond af. Alle Groningers hebben recht op een veilig huis. Maar Groningers hebben de afgelopen jaren het vertrouwen verloren. Het vertrouwen dat de overheid er voor hen is en voor hun veiligheid opkomt. In mooie praatjes kunnen Groningers niet wonen. Het is nu aan de minister om na het nieuwe schadeprotocol en het stoppen met de gaswinning, ook de versterkingsoperatie weer vlot te trekken. Zonder de NAM. Met de regio. Voor de Groningers.

Klimaat, natuur & milieu

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.