Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

maandag 24 juli 2017

In memoriam: Wil Wilbers

Nijmegen, 30 december 1931 – Voorschoten, 14 juli 2017

Ons bereikte het droevige bericht dat Wil Wilbers, oud-Tweede Kamerlid voor D66, is overleden. Hij werd 85 jaar.

Wil Wilbers werd in 1966 lid van D66 en richtte in 1967 de D66-afdeling Bergen op Zoom op. In 1970 werd hij voorzitter van de eerste D66-fractie in de gemeenteraad van Bergen op Zoom. Een jaar later trad Wilbers toe tot de Tweede Kamerfractie van D66, van 11 mei 1971 tot 7 december 1972. Van 28 mei 1973 tot 1 april 1974, en van 15 september 1981 tot 16 september 1982 was hij wederom Tweede Kamerlid voor D66, en voerde hij namens de partij het woord over Welzijn en Cultuur, Media, Onderwijs en Binnenlandse Zaken.

In de jaren negentig legde Wilbers zich toe op kunstfotografie en nam hij regelmatig deel aan tentoonstellingen en solo-exposities. In mei en juni 2016 was zijn expositie Demonstraties, betogingen, stakingen te zien in het gebouw van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Wil Wilbers was bestuurslid van diverse onderwijs- en culturele organisaties. Van 2008 tot en met 2016 was hij tevens bestuurslid van de VOP (Vereniging van Oud-Parlementariërs).

Foto: Wil Wilbers tijdens een Tweede Kamerdebat in 1972 (Nationaal Archief/Anefo/Rob Mieremet)