D66 Hulst uit zorgen verlenging kerncentrale Doel 4

Kersverse fractievoorzitter Pieter de Bruijn “Wij snappen best dat de oorlog in Oekraïne, met de hoge energieprijs als resultaat iedereen zich realiseert dat we onafhankelijker moeten worden van fossiele energie. Tegelijkertijd zie ik ook de kwetsbaarheid van kerncentrales in een oorlogsgebied kunnen zijn. Bij een conflict kan dit catastrofale gevolgen voor de hele wereld hebben.”

Probleemcentrales

We sluiten de centrales in België omdat ze oud zijn, veel problemen geven. Inzetten op meer energiebesparing, en lokale productie is de goedkoopste en veiligste oplossing waarmee we echt onafhankelijk kunnen worden. Ook economisch gezien houden we dan het geld in onze eigen zak, dus het is rendabel. Dus er is geen reden om niet vol in te zetten op duurzame energie en daar een Belgisch Deltaplan van te maken.

Hulst alleen nadelen

In Hulst hebben we alleen nadelen van de kerncentrales, die letterlijk aan de grens staan. Onze veiligheidsregio moet hier plannen voor hebben liggen, de hulpdiensten er op oefenen, alle inwoners krijgen jodiumpillen, die negatieve gevolgen gaan ook de komende 10 jaar voor onze rekening komen. D66 Hulst ziet meer in samenwerking op het gebied van energie. De Bruijn: “Zorg voor goede internationale verbindingen, windmolen in grensgebieden goed inpassen. Zo kunnen we elkaar helpen.”

Kerncentrales Doel

Beeld: Wikipedia

Gezamenlijke visie

D66 Hulst pleit voor een dialoog van de gemeente Hulst met Vlaanderen. Om tot een gezamenlijke energievisie te komen. Eentje die voor alle partijen positief uitpakt. Verlenging van oude kerncentrales zou daar wat D66 Hulst betreft geen onderdeel vanuit moeten maken.

PZC artikel zorgen oude kerncentrales

Beeld: PZC