Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

woensdag 8 maart 2017

Huisjesmelkers studentenkamers aanpakken

Tweede Kamerlid Paul van Meenen wil dat huisjesmelkers die studenten te hoge huren laten betalen worden aangepakt. Te hoge huren kosten studenten gemiddeld 700 euro per jaar teveel. Zeker in studentensteden waar de kamernood hoog is, verhuren huisjesmelkers kamers tegen te hoge prijzen. Daarbij investeren deze malafide verhuurders vaak niet in onderhoud van de huizen en kamers.

In enkele gevallen worden huurders zelfs bedreigd wanneer ze hierover aan de bel trekken. Paul van Meenen: “D66 wil dat studenten een nette kamer kunnen huren voor een redelijke prijs. Nu betalen studenten soms de hoofdprijs voor vochtige oude kamertjes met kieren in de kozijnen en lekkende kranen in de badkamer. Het zijn soms net afbraakpanden. Huisjesmelkers komen hier wat D66 betreft niet meer mee weg.” D66 wil dat de ‘boetes’ voor malafide verhuurders worden verhoogd.

LSVb: te hoge huren aanpakken

D66 wil de ‘boetes’ die malafide verhuurders worden opgelegd fors verhogen. Als de verhuurder in het ongelijk wordt gesteld, krijgt de student bovendien de teveel betaalde huur terug. De eerste keer dat een verhuurder de fout ingaat is de boete 300 euro. De tweede keer wordt het verhoogd naar 700 euro. Elke volgende keer verdubbelt de boete tot maximaal 2800 euro per geval. Voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond Jarmo Berkhout steunt het plan van D66: “Veel te veel studenten betalen onterecht een te hoge huur en ze kunnen daar meestal niets tegen inbrengen. Huisjesmelkers moeten daarom hard worden aangepakt.” Ook voorzitter van de Jonge Democraten Wouter van Erkel vindt dat studenten nu de dupe zijn: “Door een grote vraag en een relatief klein aanbod is de hurende student speelbal van de verhuurder. Misbruik van deze situatie moet worden  teruggedrongen, studenten zijn nu keihard de dupe.”

Gemiddeld 700 euro per jaar teveel

Uit cijfers van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) blijkt dat driekwart van de uitwonende studenten een hogere huur betaalt dan is toegestaan. Gemiddeld betalen studenten €58,33 per maand te veel. In Amsterdam is de situatie het ergst. Hier zijn studenten maandelijks maar liefst €138,12 te veel kwijt aan huur. Na Amsterdam is Utrecht de stad waar studenten het meest teveel betalen voor hun kamer. Hier betalen studenten gemiddeld €102,15 per maand te veel. In Groningen werden in 2015 bijna 600 meldingen gedaan over huisjesmelkers bij de huurcommissie. Van Meenen: “D66 wil dat malafide verhuurders forse boetes gaan betalen, zodat het niet meer loont om structureel te hoge huren te vragen aan studenten. Als een huisjesmelker vaker de fout ingaat, dan wordt de ‘boete’ 2800 euro. Dat is hard nodig. Een huisjesmelker die 60 euro per maand teveel vraagt, kost een student al ruim 700 euro per jaar.”

Veelplegers afschrikken

Een huurder die een te hoge huur betaalt, kan de zaak voorleggen aan de huurcommissie. Het kabinet stelt voor om een vergoeding te eisen van 300 euro voor de eerste twee keer dat een huisjesmelker in het ongelijk wordt gesteld. De maximale boete vanaf de vierde overtreding is 1400 euro. Na een jaar, staat de teller weer op nul en is de ‘boete’ weer maar 300 euro. Dat schrikt malafide verhuurders niet af, omdat het daarmee vaak lonend is om bij iedere student te proberen een te hoge huur te vragen. D66 wil daarom dat de boetes niet worden ‘gereset’ na een jaar. Van Meenen: “D66 wil voorkomen dat huisjesmelkers structureel proberen over de rug van studenten te hoge huren te vragen. Als een huisjesmelker binnen vijf jaar weer in de fout gaat, dan gaat de boete omhoog tot maximaal 2800 euro per keer. Zo voorkomen we dat huisjesmelkers snel weer de wet overtreden.”

Transparantie

Het derde voorstel van D66 is om de oordelen van de huurcommissie toegankelijk te maken op een website door middel van een kaart. Zo kunnen huurders zien wat er voor een kamer betaald zou mogen worden en zullen ze sneller de huurcommissie inschakelen. Daarbij wordt rekening gehouden met de privacy van de huurders. Op die website kan ook een overzicht bijgehouden worden van verhuurders die vaker de fout in zijn gegaan, bijvoorbeeld vijf keer. Op die manier worden studenten gewaarschuwd voor deze malafide verhuurders. Dit sluit ook aan bij initiatieven van de LSVb.