Blijf op de hoogte

donderdag 19 november 2015

Houd vast aan medisch beroepsgeheim

D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra wil betere informatievoorziening over het medisch beroepsgeheim voor patiënten en betrokken organisaties. Dijkstra: “D66 heeft privacy hoog in het vaandel staan. In een medisch dossier kan zeer gevoelige informatie staan. Toch zie ik te vaak dat er slordig met een dossier wordt omgegaan. Daar moet wat aan veranderen!”

Beter informeren

Artsen en medische professionals zijn bekend met het beroepsgeheim. Maar zorgverzekeraars, gemeenten of het UWV weten vaak niet hoe ze met medische dossiers om moeten gaan. “D66 wil dat organisaties en patiënten weten wat er wel en niet onder het medisch beroepsgeheim valt. Instanties vragen bijvoorbeeld aan mensen om zelf hun hele medische dossier op te vragen. Daar werken mensen al snel aan mee, omdat ze bang zijn anders geen uitkering of verzekering te krijgen”, aldus Pia Dijkstra. “Het is belangrijk dat betrokken organisaties weten wat de grenzen zijn en patiënten weten welke rechten zij hebben.”

Nu is het moment.

Word nu lid