D66 scherpt nieuw inclusiebeleid aan

Op 16 mei nam de gemeenteraad van Hoorn een besluit over het nieuwe inclusiebeleid. Het is een primeur voor Hoorn, dat nu voor het eerst op deze manier met dit onderwerp aan de slag gaat.

D66 was al langer kritisch op het stuk. Raadslid Wouter de Vries: “inclusiviteit is een belangrijk onderwerp, en we moeten daar als raad en organisatie stappen in maken. We kunnen niet alleen blijven praten, maar moeten vooral inzetten op waar de nood nu het hoogst is”.

Volgens D66 bood het voorstel van het college te weinig concrete ambities. Samen met de VVD en de PvdA diende de fractie daarom een amendement in om het nieuwe inclusiebeleid extra focus te geven. Het roept onder andere op om in samenwerking met maatschappelijke partners tien prioriteiten vast te stellen. Die zullen de basis vormen voor het inclusiebeleid. Het voorstel kon op brede steun rekenen van de raad. Het CDA en GroenLinks stemden tegen het amendement van D66.