Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 20 december 2017

Hoog tijd voor artikel 7-procedure tegen Polen

Het werd hoog tijd voor daadkrachtige stappen tegen de Poolse regering om de democratische rechtsstaat in Polen te beschermen.

Dat geeft D66-Kamerlid Kees Verhoeven aan, nu de Europese Commissie voorstelt de artikel 7-procedure tegen Polen op te starten. Verhoeven verwacht niet anders dan dat de Nederlandse regering zich achter het besluit van de Europese Commissie schaart. Verhoeven: “Het is hoog tijd voor daadkrachtige stappen tegen de Poolse regering. De rechtsstaat brokkelt met de dag verder af. Kritische journalisten worden de mond gesnoerd. Onafhankelijke rechters zijn ontslagen en de opvolgers worden politiek benoemd. Dan is het over en uit met de democratische rechtsstaat. Dat mogen en kunnen we niet in Europa laten gebeuren. Hoog tijd dat de Commissie ingrijpt.”

Rechtsstaat brokkelt met de dag verder af

Artikel 7 kan geactiveerd worden wanneer een lidstaat de rechtsstaat in eigen land in gevaar brengt. Uiteindelijk kan artikel 7 leiden tot schorsing van een lidstaat, waardoor Polen zijn stemrecht verliest. Het is de eerste keer dat de Europese Commissie voorstelt artikel 7 op te starten. De volgende stap is dat de Raad zich hier over uitspreekt. Voor het daadwerkelijk opschorten van het stemrecht van Polen moeten alle regeringsleiders van de lidstaten van de Europese Unie voor zijn, minus Polen zelf. De vraag is vooral wat Hongarije zal besluiten.

Meer autoritaire kenmerken dan democratische

Het Europees Parlement trok vorige maand al de conclusie dat artikel 7 moet worden ingezet in het geval van Polen. D66-Europarlementariër Sophie in ’t Veld: “Onze Europese grondrechten zijn niet vrijblijvend en geen keuzemenu. De Poolse regering gaat over grenzen heen, terwijl het land zelf bij toetreding tot de Europese Unie in 2004 daar een handtekening onder heeft gezet. De regering heeft inmiddels meer autoritaire kenmerken dan democratische. Dit mogen we niet laten gebeuren.”

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.